بازنگاهی به قصه پرآبِ چشم قانون سن ازدواج در ایران ️ازدواج با دختران 12 ساله؛ اکسیر جوانی رئیس تجددخواه نخستین مجلس مشروطه ️جامعه نو: احمد متین‌دفتری در سلطنت رضاشاه تا پیش از نخست‌وزیری در سال ۱۳۱۸ به مدت ۸ سال کفیل و وزیر دادگستری بود

بازنگاهی به قصه پرآبِ چشم قانون سن ازدواج در ایران

️ازدواج با دختران 12 ساله؛ اکسیر جوانی رئیس تجددخواه نخستین مجلس مشروطه

️جامعه نو: احمد متین‌دفتری در سلطنت رضاشاه تا پیش از نخست‌وزیری در سال ۱۳۱۸ به مدت ۸ سال کفیل و وزیر دادگستری بود. در این دوره ازدواج دختران زیر ۱۵ سال ممنوع و البته دادستان می‌توانست در مواردی اجازه ازدواج دختران زیر ۱۵ سال را صادر کند. چون چنین امکانی به‌ویژه در شهرستان‌ها موجب سوء‌استفاده از صدور چنین اجازه‌ای می‌شد او در مقام وزیر طی بخشنامه‌ای حق اجازه ازدواج دختران زیر ۱۵ سال را منحصراً در اختیار خود می‌گیرد. احمد متین‌دفتری در خاطرات خود که به کوشش باقر عاقلی در سال ۱۳۷۰ با اهتمام انتشارات علمی و با عنوان خاطرات یک نخست‌وزیر منتشر شد، می‌نویسد: روزی «محمودخان احتشام‌السلطنه به دیدنم آمد و به‌محض ورود ... پرخاش‌کنان گفت این قوانین ضدبشری چیست که شما به تصویب می‌رسانید آیا شرم نمی‌کنید و موجبات اذیت و آزار مردم را فراهم می‌سازید. در جواب این پیرمرد ۷۵ ساله که در صدر مشروطیت از ارکان دولت و زمانی رئیس مجلس شورای ملی بود مؤدبانه پرسیدم کدام قانون برخلاف انسانیت و موازین بشری است. او با تندی به من گفت همین قانون مدنی که سن دختر را برای ازدواج ۱۵ سال تعیین نموده‌اید. دختر پانزده‌ساله دیگر ترشیده است و به درد نمی‌خورد. درحالی‌که از تعجب متحیر شده بودم پرسیدم مگر شما قصد ازدواج با دختر ده، دوازده‌ساله‌ای را داشتید که چنین متأثر و برآشفته شده‌اید. گفت بلی من قصد داشتم با دختر دوازده‌ساله‌ای ازدواج کنم که این قانون جدید لعنتی شما مرا از این فیض محروم ساخت. من در سال قبل چنین کاری کردم و از آن دختر اکنون یک پسر یک‌ساله دارم و امسال نیز چنین قصدی داشتم که شما کاسه و کوزه مرا بر سرم شکستید. احتشام‌السلطنه پس‌ازاین توضیح افزود که سلامت جسمی و نیروی عقلانی من در حال حاضر مدیون این دختری است که در سال قبل گرفته‌ام و حالا میل داشتم برای اینکه نیروی جسمانی و عقلانی خود را مضاعف کنم دختر دیگری به حباله نکاح خود درآورم... احتشام‌السلطنه چند ماه پس‌ازاین ملاقات فوت کرد و آرزوی ازدواج با دختران معصوم و کم‌سن را با خود به گور برد.»
محمودخان احتشام‌السلطنه بااین‌همه دبدبه و کبکبه: تحصیل‌کرده دارالفنون، سفیر ایران در برلین و لندن و عثمانی و روسیه، تجددخواه مشروطه‌طلب و دومین رئیس نخستین مجلس شورای ملی پس از امضای فرمان مشروطیت، عضو و رئیس انجمن معارف که بنیان‌گذار آموزش‌و‌پرورش نوین در ایران بود، مترجم آثاری از زبان فرانسه به فارسی و متأثر از انقلاب کبیر فرانسه و همچنین وزیر داخله دولتی که تلاش کرد کشف حجاب را برای زنان ایرانی به ارمغان آورد؛ با میل به یافتن اکسیر جوانی‌ در ازدواج با دختران ۱۲ ساله حجت را بر ما تمام کرد که چه حرجی است بر سنت‌گرایان ایرانی از مشروطه تا انقلاب اسلامی که با تمام توان مقابل وضع قانونی برای افزایش سن ازدواج صف‌آرایی می‌کنند؟

@jameeno

بیشتر بخوانید

https://telegra.ph/As-04-20
by via لینکستان | لینک‌های جذاب!

نظرات