‍ نسل جدید کتاب (محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) خودرو، اسلحه، لوازم خانگی یا هواپیما تنها چیزهایی نیستند که نسل جدیدشان وارد بازار می‌شود

نسل جدید کتاب
(محمد فاضلی – عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی)

خودرو، اسلحه، لوازم خانگی یا هواپیما تنها چیزهایی نیستند که نسل جدیدشان وارد بازار می‌شود. کتاب‌ هم می‌تواند نسل جدید داشته باشد. یک جلد از این کتاب‌های نسل جدید وارد بازار شده است.

فردین علیخواه، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان است. کانالی هم با همین نام در تلگرام دارد (@fardinalikhah) و بیش از سه سال است که درباره واقعیت‌های جامعه ایرانی می‌نویسد. شاید بشود دیدگاه او را این گونه خلاصه کرد: «نگاهی معمولی به پدیده‌های غیرمعمولی، و نگاهی غیرمعمولی به پدیده‌های معمولی زندگی.» کانون نگاه او، تحلیل زندگی روزمره ایرانی به دور از قلمبه سلمبه‌گویی‌ است.

فردین علیخواه مجموعه نوشته‌هایش در کانال تلگرامی خود را با عنوان «تا طلاق نگرفتند کتاب ننوشتند: تحلیل‌هایی از جامعه ایران» توسط نشر «هنوز» منتشر کرده و از طریق انتشارات ققنوس نیز کتاب پخش می‌شود. خواندن کتاب نگاهی متفاوت به دنیای زندگی روزمره را در شما برخواهد انگیخت.

برگردیم به اول متن. چرا نسل جدیدی از کتاب در حال ظهور است؟ نسلی از کتاب‌ها که فردین علیخواه از اولین نویسندگان آن است به شیوه‌ای متفاوت از کتاب‌های پیشین نوشته می‌شوند. تجربه من نشان می‌دهد نویسنده موضوعی را مد نظر داشت، سؤالی برای طرح کردن داشت و مدت زمانی را به صورت بخشی از زندگی و حتی یک پروژه زندگی، به دنبال پاسخ و نهایتاً نگارش کتاب می‌رفت. نسل جدید کتاب‌ها مولود فضای جدیدی هستند.

نویسنده در تعامل با موضوعات روزمره، آن‌چه که ذهنش را درگیر می‌کند، نوشته‌هایی خلق می‌کند که قطعاً از نظام ذهنی و نظری و فکر منسجم خود نویسنده نشأت می‌گیرند، اما الزاماً موضوع واحدی را دنبال نمی‌کنند. این نوشته‌ها بیشتر حاصل یک رویکرد هستند. نوشتار کتاب در مدت زمان دو سه سال، مثل یک بداهه‌نوازی موسیقی، آفریده می‌شوند. نویسنده در جریان نوشتن کتاب کاملاً در تعامل با خوانندگانش قرار می‌گیرد زیرا در تلگرام یا شبکه اجتماعی دیگری منتشر می‌شوند و نویسنده قبل از آن‌که آن‌ها را به صورت کتاب تنظیم کند، از خواننده بازخورد می‌گیرد. هر بازخورد، جهت ذهنی نویسنده و انتخاب موضوع‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

شبکه‌های اجتماعی و دنیای دیجیتال، همان گونه که کامپیوترها، لوازم خانگی و سایر وسایل تعاملی خلق کرده، کتاب‌های تعاملی و متناسب با این دنیا را نیز خلق کرده است. این گونه کتاب‌ها از آن‌جا که شامل نوشته‌های کوتاه هستند که در حوصله خواننده تلگرامی نوشته شده‌اند، فصل‌بندی و ساختار متفاوتی دارند. خواننده برای رسیدن به پایان یک مطلب، مجبور نیست تا پایان فصل صبر کند، هر فصل می‌تواند فقط دو صفحه باشد.

تاریخ برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نزدیک است (چهار اردیبهشت) و می‌توانید کتاب «تا طلاق نگرفتند کتاب ننوشتند» فردین علیخواه را از نمایشگاه تهیه کنید.

#نسل_جدید_کتاب

(اگر می‌پسندید، برای دیگران نیز ارسال کنید.)
https://t.me/fazeli_mohammad
by via لینکستان | لینک‌های جذاب!

نظرات