قرائتی جدید از پرورش کوروش کبیر

t.me/khiabanforsat
برای اندیشمندان و فلاسفه دنیای باستان کوروش کبیر شخصیتی برجسته و افسانه ای بود که موفقیتش در تاسیس اولین شاهنشاهی چند ملیتی خبر از تاییدات الهی می داد. گزنفون شاگرد سقراط با الهام از زندگی او بود که یکی از اولین و شاید مهمترین شاهکارهای کشورداری و رهبری را نوشت. کتاب پرورش کوروش نوشته گزنفون قرنهاست که توجه رهبران٬ دولتمردان و مورخان را به خود جلب کرده است و بر نوشته های پس از خود تاثیر گذاشته است. برای همین است که لاری هدریک افسر بازنشسته نیروی هوایی در صدد برآمده است که ویرایش جدیدی از این کتاب را برای مدیران و کارآفرینان قرن بیست و یکمی بنویسد. این روزها خواندن این کتاب را شروع کرده ام که در آن داستان بر خلاف کتاب گزنفون از زبان شخص اول٬ کوروش٬ گفته می شود و کتاب مطابق سرفصلها و ادبیات امروز رشته مدیریت به روز شده است. تا الان جالب بوده است. لاری هدریک می نویسد: حتی اقوامی که کوروش بر آنها غلبه پیدا کرد او را مردی عادل و درستکار می شناختند. پارسیان او را «پدر»٬ بابلیان او را «آزادیبخش»٬‌یونانیان او را «قانونگذار» و کلیمیان او را «برگزیده خدا» لقب داده بودند. فرازهایی از این کتاب را که به فارسی هم ترجمه شده است برای شما اینجا می نویسم

✅ کوروش: تا می توانید یاد بگیرید. درباریان پدرم کمبوجیه به دیدارهای من عادت کرده بودند. آنها بهترین کتابهایشان را به من امانت می دادند و مرا سرچشمه دانش می نامیدند برای آنکه من همیشه می خواستم تاریخ را بفهمم و هر چیز ممکن را درباره جهان بشناسم.
✅ سالها پیش از آنکه من شاهنشاهیم را به دست بیاورم٬ آنرا را در ذهنم و افکارم خلق کرده بودم.
✅ مردم را با تصویری از نظمی نوین به شور بیاورید. من به آنها نشان می دادم که خود را چگونه در دنیای جدید بیابند.



* This article was originally published here

نظرات