️فروش «کتاب رضاشاه» به صورت قاچاق روبری دانشگاه تهران!

️فروش «کتاب رضاشاه» به صورت قاچاق
روبری دانشگاه تهران!

نامه سرگشاده صادق زیباکلام به وزیر فرهنگ و ارشاد

جناب آقای دکتر سید عباس صالحی
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی

با سلام و تحیات؛ کتاب «رضاشاه» بنده را که علی‌رغم آن همه مذاکره با مسئولین محترم ارشاد و قریب به دو سال تامل، آخرش هم مجوز ندادید متاسفانه به صورت قاچاق و با اغلاط فراوان چاپ کرده و جلوی دانشگاه می‌فروشند. بعد از ناامید شدن از صدور مجوز، با توافق انتشارات «روزنه» با ناشری در لندن کتاب در تیرماه توسط «آمازون» در اروپا و آمریکا انتشار یافت. حسب تقاضای شماری از ایرانیان خارج از کشور که مطالعه فارسی کتاب برایشان دشوار است، نسخه پادکست آن هم به زودی در خارج از کشور در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

این هم حکایت است که علی‌رغم آن‌همه شعارهای فرهیختگی، دانش‌پژوهی،آزاداندیشی، بی‌طرفی و امانت‌داری در روایت تاریخ، دگراندیشی، آزادگی و تعهد علمی و سایر شعارهای دهان پرکن و پرطمطراق که مسئولین ما در سخنرانی‌هایشان ایراد می‌فرمایند، شما حاضر نشدید اجازه دهید یک جلد از کتابی که همخوانی با روایت حکومتی، پیرامون رضا شاه نداشت درایران انتشار یابد. درحالی‌که ظرف چهل سال گذشته ده‌ها جلد کتاب، صدها مقاله و رساله در راستای روایت حکومتی از رضاشاه اجازه انتشار یافته‌اند. بماند سخنرانی‌ها، همایش‌ها و میزگردهایی که برگزارشده بعلاوه سریال‌های تلویزیونی میلیاردی که صداوسیما علیه رضا شاه ساخته و بالاخره آموزش روایت حکومتی از دبستان تا دانشگاه. بنده حتی به مسئولین محترم ارشاد پیشنهاد کردم هرقسمت کتاب را که فکر می‌کنند یک‌سویه است، روایتی که به زعم آن‌ها درست است را عینا در پاورقی می آورم و قضاوت را برعهده خوانندگان می‌گذاریم.

کتاب «رضا شاه» فقط روایت سیاه و اهریمن گونه‌ی حکومتی از رضا شاه را به زیر سئوال نمی‌برد؛ بلکه تلاش‌های نو ظهور جمع دیگری که در نقطه مقابل روایتِ حکومتی در ایران در صدد ارائه تصویر سفید و اهورا گونه از رضا شاه برآمده‌اند را هم با پرسش‌های زیادی روبرو می‌سازد.

تاسف و تأثرآور است که وزارت ارشادِ دولتی که به پشتوانه بیست‌وچهار میلیون رأی بر سر کار آمده این‌قدر مرعوب، حقیر وعاجز باشد که حتی در مواردی که امری را درست تشخیص می‌دهد از ترس این که مبادا صدایی دربیاید، چشمانش را بر روی حقیقت ببندد، پای بر روی انصاف و حق گذارده و وانمود نماید که شاهد خلاف و زورگویی نیست.

https://www.instagram.com/p/B1L2VyGHROI/
by via لینکستان | لینک‌های جذاب!

نظرات