️پاسخ صادق زیباکلام به خبرگزاری تسنیم خبرگزاری «تسنیم»و کتاب «رضاشاه» خبرگزاری تسنیم در گزارشی به مناسبت چاپ کتاب "رضاشاه" در خارج ازکشوراتهامات عدیده‌ای را به بنده و کتاب نسبت داده است

️پاسخ صادق زیباکلام به خبرگزاری تسنیم

خبرگزاری «تسنیم»و کتاب «رضاشاه»

خبرگزاری تسنیم در گزارشی به مناسبت چاپ کتاب "رضاشاه" در خارج ازکشوراتهامات عدیده‌ای را به بنده و کتاب نسبت داده است. از تحریف تاریخ گرفته تا نادیده گرفتن اسناد، مدارک و منابع دیگر، تلاش درتطهیررضاشاه و تبرئه انگلستان از به روی کارآوردن وی و.... از همه جالب‌تر نسبت «قلدری تاریخی» به بنده بود. با در نظر گرفتن قدرت و نفوذی که تسنیم و نهادهای مرتبط با آن در کشور برخوردارند وتوان بنده در سویی دیگر، نسبت قلدری به بنده در مقابل تسنیم حکایت فیل و فنجان است.
من نخستین اقدامی که نمودم کاری بود که نه تسنیم و نه هیچ‌یک از نهادهای عدیده و قدرتمند وابسته به آن (صداوسیما، تریبون‌های نماز جمعه، مطبوعات و رسانه های فضای مجازی و...) هیچ‌وقت انجام نمی‌دهند یعنی: «دادن تریبون به‌طرف مقابل و تحریف نکردن سخنانش.» همه آنچه که تسنیم علیه ام و کتاب رضاشاه نوشته بود را بدون آنکه یک "واو" از آن کم کنم یا به آن بیفزایم در صفحه اینستاگرام و کانال تلگرامم عیناً درج نمودم.

صورت مناقشه روشن است: تسنیم مدافع نظر حکومتی پیرامون رضاشاه و چگونگی به‌قدرت رسیدن وی می‌باشد. کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ و درنهایت تشکیل سلسله پهلوی و تبدیل رضاخان به رضاشاه سناریو و طراحی بریتانیا بود. ازآنجاکه رضاشاه عامل و کارگزارانگلستان می‌بود بالطبع برنامه‌ها و سیاست‌هایش جملگی در جهت منافع انگلستان می‌بوده.

کتاب رضاشاه من، این نظر رسمی را به چالش کشیده ونشان می‌دهد که اولاً روح لندن هم در جریان به‌قدرت رسیدن رضاشاه نبوده چه رسد که آن را طراحی هم کرده باشد.
ثانیاً، به‌قدرت رسیدن رضاشاه (صرف نظرازپیامدهای آن برای کشور) محصول و معلول شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایران از یکسو، و تلاش‌ها و توانایی‌های خود رضاشاه از سویی دیگر بود (و ارتباطی به اینکه انگلستان چه می‌خواست یا نمی‌خواست پیدا نمی‌کند). کتاب از دو طریق بی‌ارتباطی میان رضاشاه و انگلستان را نشان داده. نخست استناد به حجم انبوهی از مکاتبات رسمی میان سفارت انگلستان در تهران با وزارت خارجه آن کشور در لندن. ثانیاً تشریح دقیق جزئیات تحولات سیاسی و اجتماعی ایران از قبل از کودتا تا شاه شدن رضاشاه نزدیک به پنج سال بعدش.

خبرگزاری تسنیم بارها بنده را متهم به تحریف و کتمان حقایق نموده اما حتی یک مورد مشخص نشان نداده که من کدام حقیقت را تحریف کرده‌ام؟ درحالی‌که همفکرانشان حتی در ترجمه نام کتاب مرحوم سیروس غنی به فارسی تحریف کردند.

https://www.instagram.com/p/B2jZUq5HqHb/?igshid=1r8awxa02h2b1
by via لینکستان | لینک‌های جذاب!

نظرات