️طرح «دهکده‌امید» یک انتقاد بنیادی دارد: «عدالت»

️طرح «دهکده‌امید» یک انتقاد بنیادی دارد: «عدالت»

اصلا فکر نمیکردم در بحبوحه احساس نگرانی ونامیدی که بحران کرونا بوجود آورده آنقدر ازپست دهکده امید استقبال شود. کامنتها نشان داد که بسیاری همچنان به آینده بعدازکرونا امیدوارند. من مجبورم پیرامون ایرادی که ازابتدا باین طرح وارد شد و همچنان هم تا بامروز ادامه یافته و در میان کامنتهای دوستان هم بازتکرارشده بود توضیحاتی ارائه دهم. این ایراد عبارتست از اینکه : بفرض که طرح دهکده امید درست باشد، من اخلاقاً حق نداشتم کمکهایی که مردم برای تامین نیازهای اولیه زلزله زدگان دراختیارم گذارده بودند را صرف کار دیگری نمایم.

دوستان، این ایراد فقط ظاهرِ درستی دارد. من درابتدا هدفم تامین نیازهای اولیه بود. اما بعد ازحدود دوهفته ودرنتیجه آشنایی با افراد مطلع بناشد برویم بدنبال دهکده امید. همان موقع هم اعلام کردم که "دیگر تصمیم به کمکهای اولیه ندارم و بدنبال یک طرح بلند مدت هستم". هرروز هم که گذشت این فکربیشتر و بیشتر در رسانه ها عنوان شد و دقیقا هم ازهمان ابتدا من با انتقادات وحملات زیادی روبروشدم. بنابراین همه کسانیکه از این مقطع ببعدکمک کردند میدانستند که بنده نه بدنبال ساخت خانه هستم نه تهیه کانکس. لذا ۲/۵ میلیاردی که بعد از اعلام طرح بحسابم ریخته شد با علم واطلاع ازایده دهکده امید بود. میماند یک میلیاردی که در روزهای اولیه بحسابم واریزشد. بمجرد تغییرهدف، من اعلام کردم کسانیکه با طرح بلند مدت موافق نیستند میتوانند کمکهایشان را پس بگیرند. ازمجموع هزاران نفری که کمک کرده بودند بتعدادانگشتان دو دست، کمکهایشان را پس گرفتند. بعبارت دیگر، کسانیکه بعد ازاعلام کمک کردند میدانستند برنامه چیست،و کسانیکه پیشتر کمک کرده بودند میتوانستند درصورت مخالفت با طرح کمکهایشان را پس بگیرند.کما اینکه حدود ده میلیون تومان عودت داده شد.

میماند فقط یک انتقاد که من هیچ پاسخی برای آن ندارم : «عدالت».
در زلزله کرمانشاه نزدیک ۹۰ هزار واحد مسکونی آسیب دیدند. ۲۱ هزار واحدکه عمدتا در روستاها بودند با خاک یکسان شدند و به حدود ۵۰۰ الی ۷۰۰ هزار نفر هم خسارت مالی واردشد. در یک وضعیت ایده ال، کمکهای ما میبایستی میان همه زلزله زدگان توزیع میگردید به نسبت میزان خسارتی که به هرخانوار واردشده بود. اما ما تقریبا همه را در یک روستا هزینه کردیم.
تنها پاسخی که میماند آنست که زلزله زده‌های دیگر، بامید آنکه شاید دهکده امید الگویی برای توسعه وپیشرفت منطقه بالقوه ثروتمند اما در فقر فرورفته "دشت ذهاب" شود، تیم دهکده امید را حلال نموده و ببخشند.


اخبار مربوط به پروژه «دهکده امید» را می‌توانید از آدرس ذیل پیگیری نمایید:



‎کانال تلگرام:

‎صفحه رسمی«دهکده‌امید» در اینستاگرام:
@dehkadeh_omid_official
by via لینکستان | لینک‌های جذاب!

نظرات