✍علی‌رغم چهار صفحه رأی دادگاه، آخرش هم معلوم نیست اقدامِ «مشخصِ» خلاف قانونِ جمعی...

Forwarded From صادق زیباکلام - Sadegh Zibakalam

علی‌رغم چهار صفحه رأی دادگاه، آخرش هم معلوم نیست اقدامِ «مشخصِ» خلاف قانونِ جمعیت امام علی، کدام بوده؟ | ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۹

🔹️در پست قبلی، پیرامون تعطیلی جمعیت امام علی، پرسیده بودم که «دلایل تعطیلی نظام برای این اقدام، کدام است؟» رأی دادگاه شعبۀ ۵۵ مجتمع قضایی شهید بهشتی، مورخۀ ۹۹/۱۲/۱۳، نشان داد که آن پرسش، خیلی هم بی‌راه نبوده. مستندات دادگاه، علی‌رغم طولانی بودن‌شان، و علی‌رغم استناد به‌موارد عدیده‌ای از قوانین، از جمله قانون اساسی، آخرش هم نتوانسته بود نشان دهد، که جمعیت، مرتکب کدامین اقدامات «مشخص» خلاف قانون شده است؟ اتهامات؛ مبهم، کلی‌گویی، لفاظی، تکرار و آکنده از عبارات پرطمطراق، اما پوک و توخالی هستند. بگذارید نگاهی نزدیک‌تر به رأی دادگاه بیاندازیم. بعنوان ادلۀ اثبات جرم، در محکومیت جمعیت، می‌خوانیم:

🔹️«با رصد فعالیت‌های این جمعیت، و گزارش‌های واصله از فعالیت‌های «ضد دینی» و «انحرافی» این جمعیت، که خلاف مصالح کشور بوده، و علی‌رغم تذکرات مکررِ کتبی و شفاهی، مبنی بر اصلاح وضعیت موجود، جمعیت؛ کمافی‌السابق به‌رویۀ «خلاف قانون» خود ادامه داده». سپس رأی دادگاه، وارد مصادیق «ضد دینی» و «انحرافی»، که جمعیت، مرتکب آن‌ها شده، می‌شود:

۱- خروج جمعیت از موضوع فعالیت‌های اهداف مصوب آن.
۲- بی‌اعتنائی موسسه به مصوبات شورای ملّی توسعه.
۳- عدم شفافیت جذب منابع مالی در داخل و خارجِ کشور.
۴- از قلم افتاده.
۵- اتخاذ تصمیمات و انجام فعالیت‌ها و اقدامات، بدون اخذ مجوز از وزارت کشور.
۶- عدم هماهنگی و اخذ مجوز از وزارت کشور، برای انجام فعالیت و اقدامات صورت گرفته(معلوم‌ نیست تفاوت آن با اتهام قبلی کدام است؟).

🔹️مابقی اتهامات هم، کم‌وبیش مشابه موارد بالا هستند؛ بدون آن‌که مواردِ مشخص و روشنِ اقدامات خلاف قانون، ذکر شده باشد. در بخش دیگری از رأی دادگاه، جمعیت، محکوم می‌شود که نظام را در امر فقرزدایی، ناموفق خوانده.

🔹️دادگاه، این‌گونه از نظام به‌دفاع برمی‌خیزد: «پس از انقلاب عزیز اسلامی، اقدامات افتخارآمیز کمیتۀ امداد، هلال‌احمر، بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان امام، آستان قدس رضوی، بنیاد مستضعفان و...، در رفع محرومیت‌زدایی سبب شده تا بخش قابل‌توجهی از فقری که ناشی از رژیم طاغوت و تحریم‌های آمریکا و چپاول ثروت‌های این مرزوبوم توسط انگلیس و کشورهای غربی بوده، که امروزه این غربی‌ها حامی خوانده شده‌اند (لابد توسط غرب‌زده‌ها) ریشه‌کن شده است.

🔹️اگر هیچ دلیل دیگری مبنی بر وجود یک ارادۀ سیاسی در پشت تعطیلی جمعیت امام علی در دست نباشد، حکم دادگاه، نشان می‌دهد که اتفاقاً مسئله، نه قضایی؛ که سیاسی است.

https://www.instagram.com/p/CMBePRQJglL/?igshid=1qsw81yrkcy8s

Instagram

read more...

نظرات