واریز وجوه مردم و بیت‌المال به حسابهای شخصی رئیس قوه قضاییهدر آبان ۱۳۹۵، محمود صاد...

واریز وجوه مردم و بیت‌المال به حسابهای شخصی رئیس قوه قضاییه

در آبان ۱۳۹۵، محمود صادقی در نطقی در مجلس از مقامات خواست در خصوص شایعات موجود درباره واریز میلیاردها تومان از وجوه قوه قضاییه به حساب‌های شخصی رئیس این قوه توضیح بدهند. او طی نطقی در صحن مجلس در ۲۴ آبان ماه، در مورد واریز وجوه هنگفت به حساب شخصی صادق لاریجانی از وزیر اقتصاد سوال کرد و از صادق لاریجانی خواست گزارشی از عملکرد این حساب‌ها اعلام کند که در برگیرنده مبالغ واریز شده، سود حاصله و موارد مصرف آنها در ۵ سال گذشته باشد.
صادق لاریجانی واریز هزار میلیارد از خزانه عمومی یا اموال بیت‌المال به حساب شخصی خود گفته بود: «با اجازه رهبری در سال ها قبل، نه دوره من، فقط اموال قوه به نام قوه قضاییه شده و شورای پول و اعتبار تصویب کرده و اذن رهبری داشته است اما اکنون بیان می‌کنند که آیا این مسئله شرعی یا قانونی است که این یک فتنه است.»
حساب شخصی هزار میلیارد تومانی

بحث بر سر ۶۳ حساب شخصی به نام صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه است: موجودی حساب‌ها هزار میلیارد تومان و سود ماهانه آن ۲۲ میلیارد تومان؛ محل تامین موجودی نیز وجوه واریزی از سوی اشخاص حقیقی و اصحاب دعاوی حقوقی و کیفری و برخی متهمان دادسراها که بابت قرارهای وثیقه و تودیع خسارات به حساب قوه قضائیه واریز می‌شود. این خبر اولین بار از تلویزیون اینترنتی "دُر" پخش شد و پس از آن کانال تلگرامی "آمدنیوز" با ذکر جزئیات بیشتر آن را منتشر کرد.

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در توضیح حساب یادشده گفته بود: «از حدود بیست سال پیش با هماهنگی خزانه‌داری کل کشور و بانک مرکزی، مبالغی با رعایت موازین شرعی و قانونی به نام قوه قضائیه در سیستم بانکی کشور سپرده گذاری شده و طبیعی است که به این سپرده ها سودی تعلق می گیرد، اصل وجوه سپرده گذاری به هیچ وجه مورد استفاده قرار نگرفته است و در حساب بانکی باقی مانده اما سودی که به این حساب‌ها تعلق می گیرد صرف برخی هزینه‌های معین در قوه قضائیه شده است.»

اما شیرین عبادی، دارنده نوبل صلح در گفت‌وگو با دویچه‌وله توضیح داده که مطابق قانون، بهره این وجوه باید به حساب قوه قضاییه ریخته شود نه به حساب شخصی افراد؛ ضمنا این وجوه باید صرف بهبود وضعیت قوه قضاییه، ایجاد شعب مختلف دادگاه‌ها و رفاه قضات و کارمندان دادگستری شود نه کارهای دیگر.

سرانجام در روز ۸ آذر ماه سال ۱۳۹۵ مأموران دادستانی برای دستگیری محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس به منزل او حمله کردند! این اتفاق، تجمع گروهی از طرفدارانش مقابل منزل او را در پی داشت.

https://www.balatarin.com/permlink/2021/5/23/5580169

بالاترین
واریز وجوه مردم و بیت‌المال به حسابهای شخصی رئیس قوه قضاییه

۳ رأی و ۰ نظر تاکنون در بالاترین

read more...

نظرات