شاید می دانید که انسان حافظه های گوناگون‌با زیربناهای مغزی متفاوتی دارد. یکی از مه...

Forwarded From دکتر تقی کیمیایی اسدی

شاید می دانید که انسان حافظه های گوناگون‌با زیربناهای مغزی متفاوتی دارد. یکی از مهمترین انها حافظه ی کار است که قبلا بعنوان حافظه ی نزدیک خوانده می شد. این حافظه در واقع همان ذهن یا مجموعه ی نمایانگرانی است که قشر جلوپیشانی برای انجام رساندن کار در دست یا فکر فعالش در اختیار می گیرد. این حافظه چهار بخش دارد. یکی اطلاعات فضائی از محرکات و رابطه ی انها با وجود خود شخص است. از این نظر وجود شخص مرکز جهان قرار دارد و همه چیز با موقعیت فضائی آن قیاس می شود. مرکز فرایند آن که‌محصولاتش را در اختیار قشر جلوپیشانی قرار می دهد لوب آهیانه ای بخصوص در طرف راست است. دومین بخش محتوای صداهای گوناگون‌منجمله صداهای انسانها هستند که در قشر گیجگاهی فرایند و رمزگشائی شده و محتویاتش را در اختیار قشر جلوپیشانی می گذارد. بخش سوم سیستم حافظه بخصوص حافظه ی اپیزودیک یا اتفاقی است که برای شناخت نمایانگران محرکات لازم‌می اید. محل فرایند این ها در همان قشرهائی هستند که در گام اول در انها فرایند شده و توسط هیپوکمپ به حافظه ی بلند مدت تبدیل شده اند. بخش چهارم همان مدیرکل یا CEO وجود انسان یعنی قشر جلو پیشانی است. این قشر با ارتباط داشتن با همه ی مغز هر اطلاعی را که لازم داشته باشد با فعال کردن آن ناحیه بصورت میدان الکتریکی در اختیار می گیرد. این قشر می تواند تا حداکثر سه ثانیه هر ناحیه ی لازمی را فعال نگهدارد و بعد از آن ناحیه ی مذکور از فعالیت می افتد. به این جهت است که محتوای ذهن هر سه ثانیه عوض می شود و هرگز تکرار نمی شود. چون هر کدام از سه جنبه ی فوق بطور مستمری تغییر پیدا می کنند. فقط در موارد توهمی و اختلال مغزی مانند صرع های لوب گیجگاهی ممکن است محتوای آگاهی تکرار شوند. تخمین زده شده که اگر یک انسانی به اندازه ی عمر منظومه ی شمسی یعنی ده میلیارد سال زندگی کند مغزش آن قدر تنوع اتصالی دارد که هر گز محتوای آگاهی یا ذهنش تکرار نمی شود. جالب این است که مقدار محتوای حافظه ی کار با ضریب ذکاوتی رابطه ی مستقیم دارد. چون‌ذکاوت انسانها به توان‌اتصالات بخش های مختلف قشرجلوپیشانی بخصوص سطح تحتانی ان با شکنج پیشانی تحتانی و قشر سینگولیت و بقیه ی مغز دارد. لذا قشر جلوپیشانی انسان با ذکاوت که بطور سرشتی چنین اتصالات فربهی دارد هنگام حل مسائل اطلاعات انبوه تری در اختیار می گیرد و لذا با سرعت بیشتر و بطور بهینه تری مسائل را حل و فصل می کند و در این مواقع کمتر دچار شبهه می شود. حتما یادتان هست که شاگردان باذکاوت کلاس از همه زودتر امتحانات را تمام‌می کردند.

read more...

نظرات