در آستانه محرم

دکتر عبدالحمید ضیایی نویسنده کتاب “جامعه‌شناسی تحریفات عاشورا” در این سخنرانی به موضوع تحریفات و خرافات وارد شده در واقعه کربلا و عزاداری‌ها می‌پردازد.

اکنون که در آستانه عاشورای سال ۱۴۰۱ شمسی قرار داریم فرصت مناسبی است تا این‌بار از زاویه‌ای دیگر نگاهی به پدیده عاشورا و عزاداری‌های ماه محرم بیندازیم.

این سخنرانی از دکتر ضیایی گاه با نام با نام آقایان مطهری و سروش بارها در گروه‌ها و کانال‌ها به اشتراک گذاشته شده و یکی از مهمترین و پربازدیدترین فایل‌ها در سال‌های اخیر در تلگرام بوده است.

آقای ضیایی در این سخنرانی به سه نوع تحریف اشاره می‌کند:

گزیده پادکست فارسی | Persian Podcast Selection - ۲۳- سخنرانی عبدالحمید ضیایی در خصوص گسترش خرافات در فرهنگ عاشورا

مثل انتساب جمله‌ی (هل من ناصر ینصرنی) به امام حسین، یا وجود فردی به نام شهربانو بعنوان همسر او، یا وجود فردی به نام رقیه بعنوان دختر امام حسین، یا انتساب جمله‌ی (ان الحیاه عقیده و جهاد) به او (این جمله از احمد شوقی ست)

مثل گریه کردن برای حسین است نه برای هدف حسین. رفتن به سمت مناسک بدون شناخت از هدف قیام امام حسین و پیدایش مداحانی که عاشورا را سرقفلی خود قرار داده‌اند و به سخیف‌ترین شکل، حسین را معرفی می‌کنند (مانند هیئت دیوانگان حسین، کلب الحسین و..)

Originally published at https://virgool.io on July 30, 2022.



source https://medium.com/@golstar/%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%85%D8%AD%D8%B1%D9%85-f6d50cd0db3a?source=rss-8c767f30b98d------2

نظرات