ظهور “آقا”

✍ محمد شفیعی

سرانجام پرده شرم و حیا از مردم کنار رفته و نمایشنامه “آیت‌الله خودخوانده” در انظار عمومی به اکران درآمد. نمایشنامه‌ای که چندی قبل میرحسین، تیزبینانه و شجاعانه درباره عواقب سناریوی آن هشدار داد و دشمنانش به جرم اینکه میرحسین اسرار هویدا می‌کرد، او را دشنام دادند، تکفیر کردند و بعضی حکم به اعدامش دادند.

این ایام، فراخوان ثبت‌نام برای درس “خارج فقه و اصول” کسی در بوق و کرنا دمیده شد که روزگاری، مهدی کروبی او را “آقازاده” خطاب کرد ولی پدر در دفاع از فرزند، “آقا” نامیدش تا ستاره بخت و اقبالش بدرخشد و از همان زمان مهر “آقا” بر پیشانی پسر ضرب شود.

آن “آقا” امروز “آیت‌الله” می‌شود تا مقام “اجتهاد”، با کمک پروپاگاندای حوزه حکومتی آنقدر قطعی جلوه داده شود تا در محافل دینی و ایضا مجلس خفته‌ی خبرگان، مبادا احدی در آن مقام تردید کند و یا پیشنهاد یار کمکی به او در کشف، استنباط و بیان احکام شرعی دهد. مقدمات حجیت شرعی و مشروعیت دینی اینگونه برای او تدارک دیده می‌شود تا با نظریه “نصب” جور درآید و مقبولیت و مشروعیت مردمی به حاشیه رود.

بعید نیست پس از مدتی او نابغه و مجتهد اعلمی معرفی شود که فوج فوج دوستداران علم و حقیقت بر گرد او جمع و در محضرش تلمذ می‌کنند و چه بسا که برخی از علمای دین نیز در جلساتش حاضر و بر توانایی و دانش دینی فوق العاده‌اش که حاصل سالها مطالعات و مجاهدت‌های دینی اعلام می‌شود، مهر تایید زنند.

در توجیه درایت و مدیریت او به این امر بسنده می‌کنند که او سالها امین و مشاور اصلی رهبر بوده و تجربیات گرانقدری کسب کرده و کلیه امورات مملکتی در دستان توانمند و هوش تیزبین او می‌چرخید و اینک زمان آن است که کشور از آن تجربیات بهره مند گردد.

البته که این توجیه نمی‌تواند گره‌گشای کارشان باشد و چه بسا کار را دشوارتر نیز کند؛ از این جهت که شرایط ایران که از سال ۱۳۸۴ به بعد که این “‌آیت‌الله” دستی غیبی در برافروختن آتش انتخابات آن سال و صحنه‌گردانی سیاست ایران در سال‌های بعد داشته است، رو به وخامت نهاد، چشم‌انداز ناخوشایندی از کیفیت مدیریت احتمالی وی بر کشور را پیش روی دیدگان جامعه قرار می‌دهد.
مردم کاملا به این واقعیت و نقش او در شرایط امروزین کشور واقف و هوشیارند.

قدر مسلم، جلسات درس او ، آن هم با چشمداشت مدیریتی و رهبری، پر سر و صدا خواهد شد هم به سبب پروپاگاندای حاکمیتی و هم به جهت برانگیختن طمع قدرت و ثروت در افراد. شاگردی این “آیت‌الله” می‌تواند سکویی برای پرتاب و صعود به قله‌های ثروت و قدرت باشد که منفعت‌طلبان به آسانی از آن چشم‌پوشی نمی‌کنند و با آینده‌نگری شرکت در آن را غنیمت شمرده و برای تقرب جستن و نورچشمی شدن سخت با دیگران رقابت می‌کنند تا میزان بندگی و نمایش ارادت، رتبه ثروت و قدرت‌شان را تعیین کند.

او ناگزیر، از پرده‌نشینی و سایه‌گزینی برون آمد و در ملاءعام ظاهر شد و ظهور کرد.
یقینا عیار حقیقی علم و مدیریت او در این جلسات کانالیزه شده شکلی و محتوایی سنجیده نمی‌شود بلکه در رقابت و مناظره با رقبای سرسخت و مدعی دیگر حول موضوعات مختلف فقهی، سیاسی و‌‌‌ در یک فضای آزاد است که ارزیابی می‌شود و البته بعید است که تن به چنین کاری دهند.

آنها حتی از “آیت‌الله” نامیدن و رونق جلسات درس دیگران در هراس‌اند چه رسد به مجادله و مناظره با آنها.
اگر این جلسات صرفا درسی و بدون چشم داشت قدرت و رهبری است، تکذیب کنند.

Originally published at https://www.balatarin.com on August 31, 2022.



source https://medium.com/@golstar/%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A2%D9%82%D8%A7-201eb51253e6?source=rss-8c767f30b98d------2

نظرات