اقتصاد استقامتی دختری با رویای مستقل بودن

نمی‌دونم این داستان رو دقیقا کجا خوندم و یا از کی شنیدم، اما حکایت داریم که یه روز یه آقایی، داشته از شهری رد می‌شده که می‌بینه بالای یه ساختمون کسی گیر افتاده و نمی‌تونه پایین بیاد. مرد به افرادی که دور ساختمون جمع شده بودن می‌گه برید و طنابی بیارید و اونا هم سریع یه طناب بلند پیدا می‌کنند.

آقاهه طناب رو برای اون بیچاره بالا می‌اندازه و ازش می‌خواد که طناب رو محکم دور خودش بپیچه و گره بزنه. سپس از افراد پایین ساختمان می‌خواد که با تمام توانشون طناب رو بکشند.

مرد از ساختمان پرت می‌شه و می‌میره. همه سر مرد فریاد می‌زنند آخه این چه راه‌حلی بود تو دادی؟ مرده می‌گه من برای هر کی تو چاه گیر کرده بود همین کار را کردم و جواب داد، نمی‌دونم چرا اینجا اینطور شد.

این حکایت رو نقل کردم تا درباره تجربه خودم تو سرمایه‌گذاری و قلک (پس‌انداز) جدیدم قلک دیجیتال بلوط صحبت کنم.

مادر من همیشه پس‌انداز خوبی داشت و به راحتی می‌تونست هر چی که چشمش می‌گیره رو بخره و یا حتی در شرایط اضطراری، کمک بابام بشه. راه حلش هم ساده بود، از پولی که روزانه کنار می‌ذاشت هر چی که باقی می‌موند رو شب تو یه جعبه ذخیره می‌کرد و سر فرصت می‌رفت یه تکه طلا برای خودش می‌خرید.

چون این روش همیشه برای مادرم جواب بود، من هم با همین رویه شروع به پس‌انداز کردن حقوقم کردم. اوایل هم همه چیز خوب پیش می‌رفت. خریدن گوشی جدید و یا لپ‌تاپ با یک پس‌انداز چند ماهه، ساده به نظر می‌رسید و حتی همون اوایل رویای خرید پراید رو هم داشتم.

اما شرایط به همین سادگی پیش نرفت. متاسفانه حقوق من نتونست با رشد سریع طلا همراه بشه. پراید هم که قیمتش مثل شلنگ آتش‌نشانی رم کرده بود، دور از دسترس‌تر می‌شد.

با این حال تا مدت‌ها راه‌حل من همون بود و خدایی ثبات قدم خوبی داشت. پس با فواصل بیشتری، طلا رو در قطعه‌های کوچکتری می‌خریدم و پس‌انداز می‌کردم.

با اینکه خود این فکر خیلی اشتباه نبود، اما مشکل سر این بود که برنامه‌ریزی‌هایم با یه تغییر گفتمان حکومتی از بیخ و بن تغییر می‌کرد. خیلی ساده آخر ماه به جای یه سکه کامل می‌تونستم یه نیم سکه بخرم و بعد کم کم توانم به ربع سکه و بعد هم نیم ربع سکه کاهش یافت.

با اینکه مقابل وضعیت ریال داشتن سرمایه‌ای مثل طلا قابل اعتمادتر بود (و هست) اما این پس‌انداز تنها یه پس‌انداز مطمئن بود که در مقابل تورم داخلی رشد قابل توجهی نداشت و نداره.

بالاخره یه روز به خودم اومدم و دیدم پلن همیشگی مامانم واقعا دیگه جواب نیست.

پس تصمیم گرفتم وارد دنیای کریپتو کارنسی بشم و کمی ریسک کنم. یعنی تصویری که پیش روم بود، نشون از رشد عجیب و غریب بیت کوین بود و همه دوستام با خوشحالی از داخل واگن‌هاش برام دست‌ تکون می‌دادن و من جا مونده بودم..

پس اول یه بخش کوچکی از پس اندازم رو وارد اتریوم و چندتا ارز دیگه خریدم.

کمی که گذشت دیدم همچنان نمودارها صعودییه و من با همه اطلاعات کمم، با راهنمایی دوستان به گنج رسیدم. من هم تصمیم گرفتم چیزی حدود دو سوم پس‌اندازم رو وارد این دنیا کنم. از حق نگذشته، روزهای اول به قدری رشدش خوب بود که با خودم می‌گفتم انقدر محتاط نباش دختر، می‌بینی که همه چیز عالیه. نترس.

اما خدا را شکر انقدر ترسو بودم که دست نگهدارم.

تا اینکه تو یه روز یا شاید یه هفته (درست یادم نیست) بیتکوین از ۶۰ هزار تا ۴۵ هزار تا سقوط کرد. دنیا پیش چشمم سیاه شد. دوستام اصرار کردن که در مقطع حساس کنونی دست بهشون نزن و من منتظر موندم. اما این سقوط از سقوط ریال هم بدتر شد و بیت‌کوین تا ۲۰ هزار تا پایین اومد.

بعد از ناراحتی که واقعا به هفته نرسید تصمیم گرفتم رو چیزهای بهتری سرمایه گذاری کنم و کلا به دنبال روش‌های سرمایه‌گذاری معقول‌تر،و کم ریسک‌تر باشم.

حالا راه حل‌های خودم رو باهاتون به اشتراک می‌گذارم و ممنون میشم اگر شما هم بتونید راهنماییم کنید.

حتما یادتونه که چند سال پیش بورس چطور به سهام‌داراش رکب زد، اما با این حال امسال سال خوب بورس بوده. انقدر خوب که مثلا شرکتی مثل داتین، میاد روی اپلیکیشنی مثل بلوط سرمایه‌گذاری می‌کنه.

منم که حالا نگرانی‌های مالیم داره هی هر روز بزرگتر میشه به بورس برای یک سرمایه‌گذاری جذاب فکر کردم، اما خب چون سرمایه چندانی نداشتم، خیلی جسارت فکر کردن به این بازار را نداشتم.

حالا اما به توصیه دوستم با قلک دیجیتال بلوط آشنا شدم و خب‌ چون شانس این رو هم دارم که با مقدار پول خیلی کمتری توی این قلک دیجیتال سبد سهامی داشته باشم، به عنوان راه‌حل جدید باهاش کار می‌کنم. اینجا می‌تونید سود سرمایه گذاری‌تون رو ببینید (البته فرآیند ثبت نام سجام را باید حتما طی کنید، اما راحت‌ترش کردند).

مزیت قلک دیجیتال بلوط این هست که اولا اپلیکیشن داره، و برای آیفون هم وب اپ داره. دوم سیستم بلوط طورییه که نمی‌ذاره پس‌انداز کردن رو فراموش کنید، یعنی در واقع تو اپلیکیشنش تعریف می‌کنید که روزانه، هفتگی و یا ماهانه یه مقداری از پولتون را وارد قلک دیجیتالتان بشه.

(اگه مثه من کمی شلختگی مالی داشته باشید، میدونید چقدر این امکان مزیته)

بعلاوه برای اینکه روزانه از ارزش پول شما کم نشه (با درود فراوان بر تدبیرهای ارزشمند نظام) می‌تونید تعریف کنید از همان قلک دیجیتالتون (حتی خیلی کم) به صورت خودکار سهام یه سری صندوق‌های سرمایه‌گذاری خریداری بشه.

من از قسط و بدهی واقعا تا مدت‌ها بیزار بودم (اینم یکی از اون ترس‌های خونوادگیمون بوده) اما در وضعیتی هستیم که کالای امروز بهتر از نقد فرداست. پس اگر چیزی رو نیاز دارید و توان خریدنش رو ندارید، دنبال خریدن اقساطیش باشید. من تونستم با قسط ماشین بخرم، هر چند استرس‌های زیادی را هم تحمل کردم و تفاوتش با نقد زیاد بود، اما پشیمون نیستم.

تا حالا کسی را دیدید از خرید قسطی پشیمون بشه؟

اینو جدی می‌گم. شعار نبینیدش. مهمترین سرمایه‌ی آدم، خودشه. هر چه مهارتتون بیشتر شه حقوق بهتری می‌توانید درخواست کنید و تازه اگه یه کم هم این مهارته ناب و خاص باشه. شانس بیشتری خواهید داشت.

پس نیاز نیست همه برنامه‌نویس باشیم مثلا.

می‌دونم الان هر دوره‌ی حرفه‌ای خدا تومن هزینه داره، اما بهش به چشم سرمایه‌گذاری بلند مدت نگاه کنید.

و راستی!

کلاس حضوری رو هنوز به آنلاین ترجیح می‌دم چون فرصت نتورک بیشتری خواهید داشت.

با اینکه می‌دونم خودم به شخصه توی این فضا اشتباه کردم، اما صادقانه اگه کمی زودتر وارد شده بودم و اطلاعاتم بیشتر بود، ضرر کمتری می‌کردم. اما الآن هم که به نمودارها نگاه می‌کنم متوجه می‌شم واقعا ارزش ریسک رو داشت. برای همین هنوز هم بخشی از پس‌اندازم رو گذاشتم تو بازار رمزارزها، اما به دلایل شخصی که متنفرم از نگاه کردن به اعداد و ارقام، به توصیه چند تا آدم واقعا حرفه‌ای کریپتوهای مشخصی خریدم و هنوز یک سهمی از حقوقم رو تو این دنیا وارد می‌کنم.

البته همیشه هم با خودم میگم این دنیا خیلی شبیه به قماره، یه روز کریپتوها رشد می‌کنند و ی روز ممکنه بدجوری بریزند. در هر دو حالت حق نداری و نباید هیجانی بشی.

طلا و ارز شما را پولدار نمی‌کنه، فقط یه مدت کوتاهی از هزینه‌ها پیشی می‌گیرید، اما به عنوان سرمایه گذاری نمیشه روش حساب کرد. اما حتما بخشی حتما از حقوقتان را شمش ۲۴ عیار و یا اگر شد دلار بخرید. هر چند برای دومی خیلی محدودیت‌های زیادی وجود داره.

راستی الان که شما این پست رو می‌خونید یعنی دلار چنده؟

در انتها این رو اضافه کنم که

در دورانی زندگی می‌کنیم که بحران‌ها روی بحران‌ها سوار می‌شند. اصلا بعید نیست که فردا یه اتفاقی در حد جنگ رخ بده و همه چیمون رو از دست بدیم. پس نا‌امیدی طبیعیه، اما بهش اجازه ندید که حاکم بر زندگیتون بشه. من برای خرید قسطی ماشین فقط به خاطر یک هفته دو دل شدن، مجبور شدم برای پول پیش پرداخت به دیگران رو بزنم و این خودش در نوع خودش سرافکندگی بود. پس اول خودتون رو سر همین دو دل شدن‌ها شماتت می‌کنید که چرا فکرش را نکرده بودم اما قبول کنید که فقط ارزش پس‌اندازتون رو هم حفظ کنید به اندازه کافی معجزه است.

همه این موارد چیزهایی بود که من از این ور و اون ور شنیدم و می‌تونستم با کسی به اطمینان به اشتراک بگذارم. شما هم قطعا راه‌حل‌های دیگه‌ای به ذهنتون می‌رسه و من ممنون میشم که تو بخش کامنت‌ها بهم کمک کنید.

Originally published at https://virgool.io on January 25, 2023.



source https://medium.com/@golstar/%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%85%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%AE%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B3%D8%AA%D9%82%D9%84-%D8%A8%D9%88%D8%AF%D9%86-2a9bf560af0d?source=rss-8c767f30b98d------2

نظرات