او پیشنهاد می‌دهد: امتحانش کُن!

پرمخاطب‌ترین نویسنده ویرگول در یکی از نوشته‌های اخیرش پیشنهاد داده برای گذر از زمستان سخت ایران شعله وسایل گرمایشی را کمتر و بجایش لباس بیشتری بپوشیم. او نوشته:

رطب خورده نباید منع رطب کند: این یادداشت را داخل خانه نوشتم. در حالی‌که سه لایه لباس و دو لایه شلوار به تن دارم و یک کلاه بافتنی هم سرم است. بقیه‌ی اهل خانه هم تقریباً در همین وضعیت هستند. چون اگر این کار را نکنیم باید شعله‌ی بخاری‌ها را تا آخر بالا ببریم و این کار مخصوصاً حالا که برخی از هموطنانمان به دلیل کاهش دمای شدید و مصرف بالای گاز در سراسر کشور، با قطعی گاز مواجه شدند، دور از انصاف است. البته این سبک زندگی ما، یعنی پوشیدن لباس بیشتر و کم کردن بخاری‌ها، چه گاز کم باشد و چه کم نباشد، معمولاً از اواخر پاییز شروع و تا اواخر زمستان و حتی گاهی تا اوایل بهار ادامه دارد. 🇮🇷
بیایید تا جایی که مقدور است خودمان را بپوشانیم و شعله‌ی بخاری یا بخاری‌‌هایمان را کمتر کنیم و سعی کنیم این کار را در بین دوستان و آشنایان نیز ترویج کنیم. شاید به خاطر رعایت ما، گاز خانه‌ی چند هموطن وصل شود. 👏

در ادامه او خودش را می‌زند به آن راه و همان رویکرد همیشگی ذوب‌شدگان ولایت در برابر مردم را پیشه کرده و تصمیم گرفته این مشکل را نیز بیندازد گردن مردم ایران. او نوشته:

ما پس از آمریکا، روسیه و چین، رکورد بیشترین مصرف گاز دنیا را داریم. کافی است به این مسئله فکر کنیم: چرا ما که فقط حدود یک‌هفدهم کشور چین جمعیت داریم بیشتر از آن‌ها گاز مصرف می‌کنیم؟! 🤯

او نمی‌داند که مصرف زیاد گاز در ایران بخاطر فراوانی آن در ایران است نه لزوما پرمصرفی مردم ایران!!! (آمار جالب این سایت را حتما ببینید) همانطور که در یزد تمام خانه‌ها خشتی هستند و در گیلان چوبی چون در یزد خاک مرغوب فراوان بوده و در گیلان چوب! از روی دلسوزی برایش نوشتم:

“ملاها” و “ملاهای انسان‌نمای کمتر از آنها” نظیر نویسنده متن و این یارو فرشاد مصرف گاز ایران را می‌بینند که نزدیک به دو سوم مصرف چین است اما مصرف زغال سنگ چین را نمی‌بینند که ۱۳۰۰ برابر ایران است (بله هزار و سیصد برابر!)
مصرف گاز ترکیه را میبینند که کمتر از ایران است اما مصرف زغال سنگش را نمی‌بینند که ۴۰ برابر ایران است (۴۰ برابر).
مصرف کل انرژی ایران را شاید ببینند اما سرانه مصرف انرژی ایران را نمی‌بینند که بسیار بسیار کمتر از کشورهای منطقه مثل امارات و قطر و عربستان و… است.
مصرف زیاد سوخت در ایرا را می‌بینند اما قوانین حکومت اسلامی را که مردم را مجبور به خرید سمند به جای کرولا می‌کند نمی‌بینند.
این آقا هم که در صفحه‌اش صبح تا شب مشغول ارشاد و انذار و تربیت اخلاقی مردم است از همان قماش است. از یک سو سواد کافی ندارد تا این آمارها را بفهمد و تحلیل کند و از سوی دیگر به خاطر خوی ملاگونه‌اش فکر می‌کند با توصیه اخلاقی مشکلات حل میشود.
زمستون سخت می‌گذره اما منتظر تابستون سخت باشیم!
https://virgool.io/@mrali/comment/eryqghuqctybs1a

من و شما می‌دانیم اما احتمالا این نویسنده پر کار و امثال او نمی‌دانند که ما باید قویا منتظر تابستان سخت آتی ایران هم باشیم. ولی بیایید فرض کنیم او می‌داند که با این روند به احتمال زیاد تابستان سختی هم پیش روی ایران است. فرض محال که محال نیست، هست؟ :)

یه کم فکر کنید…

کمی بیشتر….

یه کم بیشترتر…

یه راهنمایی بهتون بدم: برای گذر از زمستون پیشنهاد داده لباس بیشتر بپوشیم :)

آهان…

گرفتید!

آفرین.

رطب خورده نباید منع رطب کند: این یادداشت را داخل خانه نوشتم. در حالی‌که تنها لباس زیرم را به تن دارم. بقیه‌ی اهل خانه هم در همین وضعیت هستند (!!!). چون اگر این کار را نکنیم باید درجه کولر/پنکه‌ها را تا آخر بگذاریم و این کار مخصوصاً حالا که برخی از هموطنانمان به دلیل افزایش دمای شدید و مصرف بالای برق در سراسر کشور، با قطعی برق مواجه شدند، دور از انصاف است. البته این سبک زندگی ما، یعنی پوشیدن لباس کمتر و کم کردن کولرها، چه برق کم باشد و چه کم نباشد، معمولاً از اواخر بهار شروع و تا اواخر تابستان و حتی گاهی تا اوایل پاییز ادامه دارد. 🇮🇷
بیایید تا جایی که مقدور است خودمان را لخت کنیم و درجه کولر یا کولرهایمان را کمتر کنیم و سعی کنیم این کار را در بین دوستان و آشنایان نیز ترویج کنیم. شاید به خاطر رعایت ما، برق خانه‌ی چند هموطن وصل شود. 👏

بیایید صبر کنیم ببینیم او این پیشنهاد را خواهد داد یا نه! ببینیم پیشنهاد او در تابستان سخت ایران برای چادر چارقد‌های سیاه و لباس‌های چند لایه زنان در دمای ۵۰ درجه و بالاتر یزد و اهواز و کرمان و… چه خواهد بود. منطقا باید همین چیزی که من پیش‌بینی کرده‌ام را پیشنهاد دهد. شما چه فکر می‌کنید؟

Originally published at https://virgool.io on January 21, 2023.



source https://medium.com/@golstar/%D8%A7%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%B4%D9%86%D9%87%D8%A7%D8%AF-%D9%85%DB%8C-%D8%AF%D9%87%D8%AF-%D8%A7%D9%85%D8%AA%D8%AD%D8%A7%D9%86%D8%B4-%DA%A9%D9%8F%D9%86-3fcfe7b76afa?source=rss-8c767f30b98d------2

نظرات