استفاده از ChatGPT برای نوشتن یا اصلاح روزمه موفق

تکنولوژی با سرعت پیشرفت می‌کند. این ما هستیم که ارتباطمان را با دستاوردها مشخص می‌کنیم و از آن‌ها برای منافع‌مان استفاده می‌کنیم.

محصول جدید شرکت OpenAI بی‌نظیر است. هر سوالی و مساله‌ای را پاسخ می‌دهد. من در این مطلب توضیح می‌دهم چطور می‌توانید از آن برای تهیه رزومه استفاده کنید.

من ۶ سال اخیر داستان و زندگی آدم‌ها را به رزومه تبدیل می‌کردم؛ پس اول فکر کردم هوش مصنوعی مرا از کار بیکار کرد! پس رفتم ته توی‌اش را درآوردم.

این ربات گفتگو (chatbot) ظاهرا همه توانایی‌های نوشتن رزومه حرفه‌ای را دارد. از کلمات و جمله‌بندی‌هایی استفاده می‌کند که کارفرما دوست دارد بشنود! چند باری که استفاده کردم کیف کردم اما کم کم باگ‌هایش زد بیرون! من نهایتا به این نتیجه رسیدم که همه چیز نیست اما می‌شود برای بهتر کردن رزومه یا متن‌های حرفه‌ای از آن استفاده کرد.

در مورد ChatGPT و راه‌اندازی حساب، علی، کافی و عالی نوشته. اینجا بخوانید. فقط حواستان باشد مرورگر ChatGPT شدیدا به محل وصل شدن حساس است و به هیچ وجه IP ایرانی قبول نمی‌کند. من برای ساختن حساب نمی‌دانستم چند بار بی‌هوا درخواست زدم. ایمیل و گوشی‌ام را با هم مسدود کرد. خلاصه بادردسر با گوشی همکارم قاچاقی حساب ساختم. توصیه‌ام این است برای تائید حساب از نامبرلند شماره خیلی خیلی ارزان نخرید! قابل توجه اصفهانی‌ها، کاشانی‌ها، یزدی‌ها و همه ارزان دوستان! 😁

به ربات بگوئید چه چیزی برایتان بنویسد. مثلا یک رزومه در زمینه برنامه‌نویسی پایتون برای آدم تازه‌کار با تخصص سلامتی و الگوهای ژنتیکی. هر چقدر دقیق‌تر بگوئید رزومه بهتری برایتان می‌نویسد. البته اگر جزئیات هم زیاد شود ربات گیج می‌شود! این نمونه درخواست من بود:

Write a resume for junior urban planning with expertise of air quality and interests in healthy urban areas. Add programming language such as python and r

اینم هم نمونه رزومه تولید شده:

Name: [Your Name] Email: [Your Email Address] Phone: [Your Phone Number] Location: [Your City, State]

Objective: Junior Urban Planner with expertise in air quality and a passion for creating healthy urban areas, seeking an opportunity to contribute to sustainable and equitable urban development.

Education:

  • Bachelor of Science in Urban Planning, [Name of University], [Graduation Date]
  • Master of Science in Environmental Science, [Name of University], [Graduation Date]

Skills:

  • Experience in conducting air quality assessments for new developments
  • Knowledge of environmental modeling and data analysis
  • Proficient in GIS software, Python, and R programming languages
  • Experience in project management and team collaboration
  • Strong communication and interpersonal skills

Professional Experience:

— — — Junior Urban Planner, [Name of Company], [Employment Dates]

  • Conducted air quality assessments for proposed developments, identifying potential environmental impacts and proposing mitigation measures
  • Designed pedestrian and bicycle-friendly infrastructure to promote active transportation and improve air quality
  • Collaborated with community stakeholders to develop equitable and accessible public spaces
  • Analyzed data using Python and R to inform decision-making and facilitate communication between stakeholders
  • Managed projects from start to finish, ensuring successful completion within budget and on time
  • Prepared reports and presentations to communicate findings and recommendations to clients and stakeholders

— — — Intern, [Name of Company], [Employment Dates]

  • Assisted with air quality assessments for proposed developments
  • Conducted research and analysis to inform planning decisions
  • Prepared reports and presentations to communicate findings to senior staff
  • Contributed to the design of pedestrian and bicycle-friendly infrastructure

Certifications and Awards:

Professional Affiliations:

[Name of Professional Association], Member since [Year Joined]

References: Available upon request.

اول از همه ساختار! ساده و روشن. حواستان باشد روزمه فقط ۲ صفحه آن هم دقیق و معطوف به هدف. (right to the point) این مدل رزومه‌ها کاملا کاری و حرفه‌ای هستند. برای آکادمیک پیاز داغ بیشتری می‌خواهد.

نکته بعدی، ربات کلمات و عبارات خوبی را برای توصیف شغل و فعالیت‌ها بکار می‌برد. هر کدام از این‌ها را می‌شود با کمی اصلاح و ترتمیز کردن استفاده کرد.

همین طور مهارت‌های اساسی را خوب توضیح می‌دهد. این مهارت‌ها ترکیبی از فنی و مهارت‌های نرم هستند. ما عموما فنی‌ها را خوب درک می‌کنیم اما مهارت‌های نرم دست کمی از بقیه چیزها ندارند. نگاه کنید چه نرم‌افزارهای را لابلای کلمات پیشنهاد داده.

قبل از این که پیش بروم عیب‌های ربات را هم بگویم.

ساختار رزومه باید برای کار مورد نظر سفارشی شود. گاها کلمات یا پیشنهادات ربات ویرانگرند! مثلا (objective statement) ابتدای کار خام و بی‌قواره است. در ساختارهای جدید هم نمی‌گنجد! امروزه معمولا خلاصه‌ای (summary) از کاری که می‌توانید برای شرکت انجام دهید را اول می‌آورند. این جور کارفرما حس بهتری به موقعیت و توانایی‌تان برای شرکت بدست می‌آورد.

یک سری از ریزه‌کاری‌ها مهم‌ند. رزومه ChatGPT عملکردی‌ست و توجه زیادی فاصله بین شغل‌ها ندارد. پیشفرضش این است در نامه روکش توضیح می‌دهیم. برای وب‌سایت‌ها که ربات درخواست را چک می‌کند این ایده خوبی نیست! چون براساس تاریخ و زمان رزومه را بررسی می‌کنند. این جوری گپ‌های کاری قلمبه می‌زنند بیرون. 😅

کیفیت روزمه ChatGPT به این بستگی دارد که چه بخواهید. هر چه خواسته ساده‌تر باشد خروجی هم عمومی‌تر است. مثلا بگوئید: رزومه برای دیجیتال مارکتیگ، ربات هم شروع می‌کند به تولید رزومه‌ای کلی و مبهم. جزئیات مهم سابقه کار، حوزه تخصص، نرم‌افزارها و هدف رزومه است.

من وقتی سابقه را بالا بردم دیدم رزومه تولیدی می‌رود به سمت مدیریت. مهارت‌های Leadership را برجسته کرد. تحصیلات و تعهدات را بیشتر نشان داد. پس به ربات جهت درست را نشان بدهید!

برای کارهای تخصصی و حرفه‌ای ربات اصلا گزینه خوبی نیست. مثلا برای مدیران، افرادی با شغل‌های پیچیده یا نوظهور چون ربات عمدتا براساس روند موجود رزومه می‌سازد. بهترین زمان استفاده از ربات برای گرفتن نبض بازار و رسیدن به کارهای منطقی و عمومی هست.

برای کارآفرینان، مشاوران یا آدم‌هایی که تصمیم‌های استراتژیک برای تغییر شغل گرفته‌اند، نتیجه خوب نیست. چون خاص بودن آن‌ها را ممکن است به شکل بدی نشان دهد. من عموما از قصه‌گویی برای رزومه‌های خاص استفاده می‌کنم. قصه‌گویی (storytelling) به کار انسجام می‌دهد و خاص بودن را برجسته می‌کند. هنوز ربات‌ها به این حوزه نرسیده‌اند چون خلاقیت می‌خواهد. علاوه بر این، به شم و شهود هم وابسته است. باید انگیزه‌های پنهان اما مهم را کشف کرد و در رزومه و نامه‌های روکش، انگیزه نامه و توصیه نامه شرح داد.

کم کم بحثم را جمع جور کنم.

تصور می‌کردید روزی ربات برای‌تان رزومه‌نویسی بنویسد؟ من با ChatGPT خیلی حال کردم. برای پاسخ‌ها و کارهای معمول و سنتی عالی‌ست. اول از همه چند تا سوال وجودی (existential) پرسیدم. همین که جواب گرفتم چسبید. جواب‌های برتراند راسل نمی‌شود اما در حد عرف عمومی عالی‌ست.

برای رزومه، مسیر و محتوا مهم است. پس بهترین کار این که تا حد امکان جزئیات را دقیق بگوئیم. هدف رزومه را برایش بنویسید. تاریخ‌های مهم را بنویسید. هرچقدر جزئیات دقیق‌تر، نتیجه بهتر.

نتایج حتما نیاز به اختصاصی کردن دارند چون ربات که از جزئیات مهم کار خبر ندارد. بعضی جاها هم خنگ است مثل گپ‌های کاری. ما خودمان بلدیم یک جوری ماست‌مالی کنیم. آخرش من و شما هستیم که با هوش و هیجان می‌توانیم با آب و تاب چیزی را تعریف کنیم. جزئیات به کارمان، چه رزومه چه نامه روکش، توصیه نامه، انسجام و صلابت می‌دهند. ربات در ترکیب با هوش، هیجان و احساسات انسانی معرکه می‌شود.

فکر کنم مطلب خوبی شد. دمتان گرم و موفق باشید رفقا

برای نوشتن رزومه، نامه روکش، توصیه نامه یا اختصاصی کردن لینکدین روی من می‌توانید حساب کنید. کارتان را در زمان کوتاه آماده می‌کنم. این هم مسیر ارتباطی در تلگرام: 09132284502

Originally published at https://virgool.io on February 18, 2023.



source https://medium.com/@golstar/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-chatgpt-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B4%D8%AA%D9%86-%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D8%B5%D9%84%D8%A7%D8%AD-%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%85%D9%87-%D9%85%D9%88%D9%81%D9%82-d256e8219a10?source=rss-8c767f30b98d------2

نظرات