آیا غربی‌ها لاشی هستن؟ بیایید برویم یوتیوب

یکی از نویسندگان ویرگول در گوشه‌ای از مطلبی که به گمان من ناشی از دنیا ندیدگی اوست نوشته بود:

“از تفاوت‌های اساسی میان فرهنگ غرب و شرق، همین لاشی‌گری است. جامعه‌ای را كه به سمت غربی شدن و نفوذ ارزش‌های برهنگی و بی‌قیدی برود را می‌توان با سنجیدن میزان لاشی‌گری در ظواهر آن جامعه تشخیص داد”

که یعنی غربی‌ها لاشی هستن و برهنه و بی‌اخلاق و بی‌حیا و بی‌…

برایش نوشتم زمانی میشود چنین قضاوتی در مورد ملل مختلف کرد که حداقل یکی دو ماه در کشورهای آنها زندگی کرده باشد:

این شد که یکی از دنبال‌کنندگانم (منظور فالوئرم نیست، منظورم اینست که هرجا نظری می‌گذارم سریع خودش را می‌رساند! اصلا مثل چیز بو می‌کشد!!!) آمد و در پاسخ به من گفت:

که یعنی ای علی‌آقا، تو خیلی آدم سطح پایینی هستی که مرجع معلوماتت کانال یوتیوب یه راننده کامیون آمریکاییه در حالی که ما فرهیختگان عالَم، از منابع بسیار معتبر و نفیسی (همچون فارس‌نیوز! و صدا و سیما! و البته صفحه س.س. در ویرگول!) اطلاعات می‌گیگیریم.

این شد که تصمیم گرفتم چندتا کانال یوتیوب (از جمله آن کانال راننده کامیون که به گمان اینها فالو کردنش باید باعث سرشکستگی باشد) با موضوع سفر، مهاجرت و تجربه زندگی در سایر کشورها را خدمتتان معرفی کنم تا شما هم بروید و ببینید و شاید خوشتان آمد و به مرور چک کنید ببینید آیا واقعا مردم کشورهای غربی لاشی (لاشی: فرهنگ فارسی معین (ص.) (عا.) ۱- نامرغوب. ۲- جنده، فاحشه.) هستند یا خیر:

کانال Troy Explores متعلق به یک هموطن (هموطن سابق بگم؟) آذری زبانه که در آمریکا راننده کامیونه. آمریکا برای ما ایرانیا خیلی مهمه و میگم که چرا مهمه. کشوریه که حکومتمون برای بقای خودش وانمود میکنه اون باهاش دشمنه و همه بدبختیامون زیر سر اونه. تازگیا هم حکومتمون و هوارانش کشف کردن آمریکا در حال زواله و دارن انتظار نابودی اونو می‌کشن. همزمان، آقازاده‌هامون که از صدقه سر آمریکاستیزیِ بابا ماماناشون آقازاده شدن برای مهاجرت به همین کشورِ دشمن و در حال زوال له‌له می‌زنن. ما از یه طرف می‌گیم مرگ بر آمریکا از اون طرف می‌گیم جنس فقط آمریکایی! خب پس معلوم شد چرا آمریکا برای ما باید مهم باشه.

به نظرم دیدن ویدیوهای این کانال خیلی بیشتر با آمریکای واقعی آشنامون می‌کنه. این جوون تو آمریکا تریلی داره، بار میزنه از این‌ور کشور می‌ره اون‌ور (خبر دارید که آمریکا یکی از وسیع‌ترین کشورهای دنیاست؟) و یکی دو روز یه‌بار یه ویدیو پر میکنه و در مورد همه چیز از اتفاقات روزمره تا شرایط کارش تا وضع جاده و آب و هوا و تا تفاوت ایالت‌ها و تا سیاست و… حرف می‌زنه. اوه، یه چیز دیگه، این آقا تو نیروی دریایی ارتش آمریکا هم خدمت کرده و مدرک کاردانی یا کارشناسی کامپیوتر هم داره. جالب شد نه؟ پس برید ببینید میتونید کشف کنید چند درصد مردم آمریکا لاشی هستن؟! (تازه آمریکایی‌ها حجاب هم ندااااررررن!!! وای وای وای!)

احسان چند سالیه به آمریکا مهاجرت کرده آنجا PHD گرفته (اگه درست یادم باشه) و الان تو شرکت معظم اینتل کار میکنه. در کانال Ehsan Explains ویدیوهای آموزنده و جالبی می‌ذاره. ای کاش ای کاش من وقتی جوانتر بودم با کانالی شبیه به کانال او آشنا شده بودم (طبیعتا وقتی من جوانتر بودم این دوستمون خیلی بیش‌ازحد جوان بوده!)؛ حیف. بگذریم.

چیز جالبی که من از ویدیوهای احسان حس می‌کنم یکیش اینه که ذوق و هیجانش رو پنهان نمی‌کنه یعنی دقیقا میشه حس کرد که چقدر خوشحاله از اینکه نتیجه تلاش‌هاش به بار نشسته و الان موفقه. چیز دیگه‌ای که از ویدیوهاش حس می‌کنم شور و اشتیاقش برای یاد دادنه. مثل خودمه، دوست داره اگر چیزی بلده به دیگران هم یاد بده (این هم یک تعریف سوسکی از خودم!). اگر به صفحه احسان سر زدید یه نگاه به فهرست پخش‌های او (Playlist) بیندازید.

مهندس فرهاد کاشانی ایرانی مقیم آمریکاست. نزدیک ۷۰ سال سن داره و بنابراین قدمت‌ش از تمام معرفی‌شدگان دیگر در اینجا بیشتره. سابقه آشنایی من هم با وی خیلی بیشتر از سایرین است زیرا من از قدیم بررسی‌های خودروییش را با اشتیاق در مجله ماشین می‌خواندم بعلاوه در ویرگول هم چند مطلب از او بازنشر کرده‌ام: بیمارستان‌های آمریکا، کلکسیونر تمبر، پسر اتریشی نادرشاه! و احیانا یکی دو مطلب دیگر. او لیسانس‌ش را از دانشگاه پهلوی (دانشگاه شیراز) و MBA را از مرکز مدیریت ایران (دانشگاه امام صادق) گرفته و به اینها افتخار می‌کنه (البته به دوران قبل از انقلابشون نه الانشون!). خلبانی بلده، حدود ۱۹۰ کشور دنیا را دیده (بعله، یکصد و نود کشور — البته با شرایط خاص و تک ماده!) و یکی دو کتاب هم نوشته.

فرهاد کاشانی بعد از گرفتن لیسانسش میره آمریکا. با وقوع انقلاب به ایران میاد، حتی به جبهه میره (فکر کنم) و بعد دوباره به آمریکا بر می‌گرده. مدتی بعنوان مدیر در شرکت پلنترونیکس (پلی کنونی — تولیدکننده هدفون‌های حرفه‌ای) مشغول به کار بوده و یکی دو سال هم در تایوان معاون و دست راست موسس شرکت TSMC بوده (کسانی که با فناوری آشنایی دارن میدونن TSMC تایوان چه شرکت مهم و استراتژیکیه). در دوران برجام دوباره به ایران میاد و مدتی مدیرعامل شرکت مادیران میشه بعد از اون هم مدیرعاملی شرکت آریا دیزل رو بر عهده می‌گیره و سپس دوباره به آمریکا برمی‌گرده (امیدوارم همه اینها را دقیق گفته باشم). آقای کاشانی در کانالش در مورد زندگی در آمریکا، تجربیاتش در کسب و کار، خاطراتش، سفرهایش، و… صحبت می‌کنه. در کل آدم دنیا دیده‌ایه و دنبال کردنش توصیه میشه.

کانال “زندگی من در ژاپن” برای امیده. و از عنوانش مشخصه که امید در ژاپن زندگی می‌کنه و باید اضافه کنم که یه همسر ژاپنی و یه پسر هم داره. قبل از امید، پدر و عموش به ژاپن مهاجرت کرده بودن و او هم چندین سال پیش راه آنها را در پیش می‌گیره. امید در کانالش بیشتر برای معرفی ژاپن وقت میذاره و اطلاعات جالبی هم ارائه میده. گاهی هم میاد از دیده‌هاش و مقایسه شرایط ایران و ژاپن حرف می‌زنه. برید ببینید آیا ژاپنی‌ها لاشی هستن؟! (مثل آمریکایی‌ها، ژاپنی‌ها هم حجاب ندااااررررن!!! مگه داریم؟! مگه میشه؟! پس حتما باید لاشی باشن!!!)

مجید برخلاف نفرات قبلی در یک کشور خاص زندگی نمی‌کنه بلکه تا جایی که من در این مدت دیدم هر چندوقت یکبار از یک کشور میره به یک کشور دیگه و با همسر روس‌ش (شایدم اوکراینی) که فارسی رو با مخلوطی از لهجه اصفهانی و روسی صحبت می‌کنه چند ماهی اونجا زندگی و کار می‌کنن و در کانال خودشان یعنی “قصه‌های مجید” ویدیو میذارن. چند وقت پیش هند بودن و الان چند هفته‌ای هست که رفتن سریلانکا و اونجا مستقر شدن. مثل سایر کشورهایی که مهمانانشون اینجا معرفی شدن، متاسفانه مردم سریلانکا هم حجاب ندارن پس اینها دیگه باید حتما لاشی باشن :)

کانال Amir travels مال امیره (عجب، علی‌آقا نمی‌دونستیم!) گفتم که ایشون جهانگرده و جایی ساکن نیست. راستش کانال ایشون رو فقط چند هفته هست که دنبال می‌کنم و اطلاعات بیشتری ندارم. من شیفته بازدیدش از افغانستان و لایوها و گفتگوهاش در این مورد شدم. شما هم یه سر بزنید و حداقل پست‌های افغانستانش را ببینید.

هومن مجری یا نمی‌دونم پرسنل یکی از این شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان خارجی بوده که شاید الان هم باشه. اما این خیلی مهم نیست. هومن جهانگرده و من از دیدن ویدیوهاش تو کانال Human David لذت می‌برم. اگر به کانالش سر زدید و سرگردان شدید که ای داد حالا چکار کنیم، از کجا باید شروع کنیم و… من برای آغاز کار، شرح سفرهایش به رواندا و فلسطین (اسرائیل) را پیشنهاد می‌دم.

۱- من تعداد بسیار زیادی کانال دنبال می‌کنم. اینها را گلچین کردم و بعید نیست یکی دو تا یا بیشتر را از قلم انداخته باشم. لذا ممکن است این پست در هر لحظه‌ای در آینده بدون اعلام قبلی بروزرسانی بشود. پس مدام بهش سر بزنید :)

۲- واضح و مبرهن است که وقتی شخصی رو دنبال می‌کنم و یا کانالش رو به دیگران معرفی می‌کنم بدان معنا نیست که تمام حرف‌ها و مطالبش را تایید می‌کنم و دربست قبول دارم.

۳- امیدوارم دفعه بعد که یک نفر خواست در مورد یک کشور یا یک قاره نظر بده و مثلا بگه غربی‌ها لاشی هستن حداقل بفهمه که برای نظر دادن نباید به مزخرفات رسانه‌های دروغ و نفرت پراکنی ج.ا. اکتفا کنه و باید یا خودش حداقل چند ماه در اون کشورها زندگی کرده باشه یا برای مدت طولانی مطالب مستند بدون سوگیری در مورد اون کشور دیده/ خوانده باشه. به امید آن روز.

۴- قدیما سواد آدم‌ها در این بود که بتوانند بخوانند و بنویسند. الان تقریبا همه امکان خواندن و نوشتن دارند اما همه باسواد نیستند. الان کسی باسواد است که بتواند سیل عظیم اطلاعاتی که هر ثانیه به سمتش روان هست را پالایش کند، سره را از ناسره جدا کند و خلاصه بتواند منابع معتبر را شناسایی نماید و اسیر اطلاعات نادرست نشود (عِهِم، روی سخنم با شما ارزشی‌هاست).

آیا ایران امکان “چین” اسلامی شدن را دارد؟ چرا مطالب دیگران را بازنشر می‌کنم؟ خاطره‌ای تاثربرانگیز: آذریِ غریب… لذت شنیدن موسیقی باکیفیت خانم شینا انصاری او پیشنهاد می‌دهد: امتحانش کُن! فرار مغزها، بسیج و دانشگاه دلفت یکی از معتبرترین منابع تاریخ معاصر ایران افسانه “ایرانیانِ باهوش” از کجا آمده است؟ از میان کامنتهام (۱): حرام‌زاده یعنی چه؟! (بروزرسانی: افزودن نسخه صوتی)

Originally published at https://virgool.io on July 23, 2023.



source https://medium.com/@golstar/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%BA%D8%B1%D8%A8%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D9%84%D8%A7%D8%B4%DB%8C-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86-%D8%A8%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D9%88%DB%8C%D9%85-%DB%8C%D9%88%D8%AA%DB%8C%D9%88%D8%A8-6fadbaaf3850?source=rss-8c767f30b98d------2

نظرات