از زندگی در غرب چه آموخته اید؟!

✍️ مهران صولتی

✅ چندی پیش مناظره ای درباره بررسی کارنامه رهبری میان مهدی نصیری و علی علیزاده برگزار شد. نصیری مدیر مسئول دیروز روزنامه کیهان و منتقد امروز جمهوری اسلامی و علیزاده فعال عدالت خواه و امپریالیسم ستیز ساکن لندن است. پیش از این در گذشته ای نه چندان دور مواضع علیزاده را در گفت و گو با bbc فارسی پیگیری می کردم. جوانی پرشور و سخنور که می کوشید تا از حقانیت جمهوری اسلامی در مناسبات اش با نظام جهانی دفاع کند.

✅ در آن گفت و گوها علیزاده می کوشید تا حدی مستدل و کارشناسانه برخورد کند ولی در این مناظره صرفا “ اتهام زنی” به وجه غالب رفتار وی تبدیل شده بود. به سخنان بی استدلال و سفسطه های بی بنیاد علیزاده در این مناظره کاری ندارم ولی نمی توانم این رویکرد را از کسی که چند دهه لندن نشین است، هر روز تمام مطبوعات انگلیس را تورق می کند، دیری است که با رسانه عجین است، و در این مناظره مدام نصیری را به داشتن ذهن پیشامدرن و عقب ماندن از زمانه متهم می کند درک کنم.

✅ پیش از این در نقد مناظره اقتصادی؛ “ غنی نژاد- درخشان”، اصول گرایان انقلابی را کسانی توصیف کرده بودم که از؛ سیاست زدگی، اتهام زنی، توطئه اندیشی، اراده گرایی و خیال پردازی رنج می برند. اما دیشب با شگفتی تمام دیدم که چگونه “اتهام زنی” به رفتار غالب و رویکرد پوپولیستی علیزاده تبدیل شده بود. رفتاری که در بسیاری اوقات به نشستن یک بازجو مقابل نصیری شباهت یافت! در حقیقت آن چه بر رفتار علیزاده چیره بود نوعی مدنیت ستیزی آشکار به رغم زیستن در اروپا بود.

✅ سخن مشهوری در وصف بخشی از اپوزیسیون خارج از کشور گفته می شود و آن این است که؛ این جماعت از ایرانیان که قرار است برای ما آزادی و دموکراسی به ارمغان بیاورند خود نتوانسته اند مداراجویی، تکثر گرایی و احترام به آرای دیگران را از همان غربیان ای بیاموزند که مدت های طولانی با آن ها زندگی کرده اند. شگفت آن که مواجهه علیزاده به عنوان مدافع جمهوری اسلامی در این مناظره تفاوتی با رفتار آن اپوزیسیونی که در نقطه مقابل او هستند نداشت. به بیان دیگر هر دو نیروی خارج نشین از یک منطق مشترک یعنی” اتهام زنی” در قبال مخالفان فکری خود بهره می گیرند.

✅ به عنوان یک موضوع شایسته پژوهش باید به این پرسش پاسخ گوییم که؛ چرا رفتار برخی ایرانیان در غرب به رغم زندگی در جوامع چندفرهنگی و آشنایی با آرای متفکران و فیلسوفان منادی مدرنیت و مشوق خوب شنیدن، صبوری ورزیدن، و احترام گذشتن به عقاید مخالف، تا این حد سطحی، جنجالی، و عقده گشایانه است؟ و در یک کلام این مطالبه را مطرح کنیم که؛ آقایان، از زندگی در غرب چه آموخته اید؟!

🆔 @sokhanranihaa
🆔 @solati_mehran
🆑کانال سخنرانی ها



source https://medium.com/@golstar/%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%BA%D8%B1%D8%A8-%DA%86%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%AE%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C%D8%AF-7c28ef1327c3?source=rss-8c767f30b98d------2

نظرات