لینکستان | لینک‌های جذاب's Post

محمدرضا يوسفي 


چرا با اتکاء به روحیه انقلابی نمی توان نظام اقتصادی کشور را اصلاح کرد؟


از دهه 1380، اصطلاح روحیۀ جهادی در كنار روحيه انقلابی در محاورات سیاسی  رشد کرده و در نيمه دوم دهه 1390 بر گستره آن افزوده شد. دکتر درخشان در مناظره ارديبهشت ماه با دکتر غنی نژاد، مشکل اقتصاد ایران را ساختاری دانسته و راه حل آن را داشتن روحیۀ انقلابی بيان كرد. این پرسش مطرح می شود که تعريف دقيق و ویژگی های روحیۀ انقلابی چیست؟ چرا تاكنون اين روحيه نتوانسته است مشکلات اقتصادي را حل کند؟ روحیه انقلابی در كدام دوره هاي تاريخي و در چه حوزه هايي كاربرد داشته است؟
@sokhanranihaa
رهبری در بياناتي به تبيين روحیّه‌ جهادی پرداخته، اند. آن را به معناي انجام كار براي خدا، وظيفه خود دانستن كار براي مردم، تلاش براي سازماندهي نيروها در راستاي خدمت رساني و در تقابل با فرهنگ مادي بيان کرده است.( بیانات رهبری، 22/7/1394) ايشان در سال اول دولت نهم، روحيه جهادي را اعتقاد به «ما می‌توانیم» تلاش خستگی‌ناپذیر و استفاده از همه‌ ظرفیت وجودی و ذهنی و اعتماد به جوان‌ها بيان كردند. ( بيانات رهبري، 14 / 10 / 1384)
وجود روحيه انقلابي در ابتداي انقلاب، با توجه به محروميت گسترده مناطق روستايي، موجب رسيدگي به اين مناطق شد و خدمات بسیار ارزنده اي اعم از کمک در برداشت محصول، ساخت خانه و مانند آن در آن دوران کردند. به هنگام تهاجم به كشور نيز همين روحيه مانع از پيشروي عراق و به هم زدن معادلات دشمن شد. معمولا كشورهاي انقلابي از  پتانسيل آرمان گرايي و شور انقلابي به جهت حل برخي از معضلات بهره مند مي شوند چنانچه كوبا با استفاده از همين رويكرد به بهبود آموزش و بهداشت كشور پرداخت.

با وجود این، مطالعه دامنه فعاليتها نشان مي دهد كه موارد كاركرد روحيه انقلابي در حوزه هاي معدود و با سطح دانش مشخص، بوده است. هيچ تجربه اي حكايت از كاربرد روحيه جهادي و انقلابي در ساختارهاي پيچيده مانند ساختارهاي سياسي، اقتصادي كه نيازمند دانش گسترده و ديدن ابعاد فراوان است، وجود ندارد. نه تنها در ايران بلكه در كشورهايي مانند كوبا و چين نيز موفقيتي در ساختار اقتصادي به دليل روحيه انقلابي مشاهده نشده است. ما امروز با تورم هاي بالا، رشد اقتصادي پايين، فساد سيستماتيك، بحران آب، مسائل زيست محيطي و مانند آن مواجه هستيم و داشتن روحيه انقلابي نتوانسته است در حل اين معضلات. به ما كمك كند.

به عنوان نمونه، تورم به معناي افزایش سطح عمومی قیمتها يك متغير كلان است. در يك روند بلندمدت، هر گاه نقدينگي بطور نامتناسب با  رشد اقتصادي، رشد كند، تورم رخ می دهد. پس در مورد تورم، به دو جانب رشد اقتصادی و رشد نقدینگی باید توجه داشت. در اين صورت پرسش اين خواهد بود كه چرا رشد نقدينگي بالا و رشد اقتصادي كند است؟ 

کسری بودجه يا همان عدم توازن  هزينه ها و درآمدهاي دولتي، يك عامل اساسي در رشد نقدينگي است. كسري بودجه به دليل ناتواني در مديريت هزينه ها و ناتواني در كسب درآمد اعم از درآمدهاي نفتي و مالياتي است. در ناحيه درآمدها، به دليل شرايط تحريمي، درآمدهاي نفتي كاهش يافته است. از طرفي ساختار نظام مالياتي كشور در فضاي دولت رانتير شكل گرفته و از اين رو، نسبت درآمدهاي مالياتي به توليدناخالص داخلي ايران از متوسط كشورهاي دنيا و كشورهاي در حال توسعه پايين تر بوده است. بررسي نهادهاي توانمند اقتصادي كه از معافيت مالياتي برخوردارند مي تواند تا حدي ما را به دلايل آن واقف كند. ساختار مالياتي كشور به زيان بخش خصوصي مولد و به سود بخش دلالي بوده است. براي اصلاح اين ساختار تنها روحيه انقلابي كافي نيست بلكه  درك روابط پيچيده درون ساختار مالياتي و سپس عزمي فراتر از روحيه انقلابي لازم است. كاهش درآمد نفتي نيز معلول روابط خارجي ما بوده است. دولت به ناچار دست به استقراض زده و موجبات تورم را فراهم مي آورد. عامل ديگر افزايش نرخ ارز است كه موجب افزايش هزينه هاي توليد و تورم شده و از اين مسير، تورم نيز بر رشد نقدينگي تاثير گذارده، رابطه متقابل شكل مي گيرد.

رهبري در سال 1399، نارضايتي خود را از تورم و گراني برخي كالاها مانند مرغ اعلام كردند. بلافاصله، اعلام شد براي تحقق فرمان رهبري، قرارگاه 17  ربیع تشكيل مي شود.
قيمت مرغ در آن زمان كمتر از 13 هزار تومان بود.  اما رشد قيمت مرغ  در اواخر سال 1401 نسبت به سال 1399، بيش از چند درصد بوده است. اين امر بدين مفهوم است كه روحیه جهادی بدون نگاه علمی و نادیده گرفتن علل پیدایش یک مشکل موجب اقدامات کم فایده و اتلاف منابع شده است. عدم موفقيت به دليل دخالت دولت در تخصیص ارز و ايجاد رانت، نگاه نادرست به پديده فساد، تقویت موقعیت واردکننده در برابر تولیدکننده داخلی بوده است. راه حل نيز دوري از شعار و داشتن تحليل علمي و تغییر رویکرد است.
.
@sokhanranihaa
کانال سخنرانی ها

By: via لینکستان | لینک‌های جذاب

نظرات