خدمت سربازی و جماعت نسوان

نمیدونم تا حالا به گربه غذا دادین یا نه ! بد نیست امتحان کنین اگر تکه غذایی بندازین جلوش شروع به خوردن میکنه ، اگه غذای دیگه ای دست شما باشه و بخواین مصرف کنین و بخصوص اینکه به گربه دیگه بخواین بدین ، گربه تیکه غذا رو ول میکنه و میاد جلو میگه “ میوو” ، این کار و تا اونجا انجام میده که شما همه چیزو بزارین جلوش و بگین همش مال تو حالا من میگم میو ببینم چیزی به من میدی ؟؟ !!

حالا توی مطلب قبلی از ایران 80 سال پیش گفتم زمانی که سربازی اومد ، اون زمان خوب اکثر مردم بیسواد بودن و افراد مدرسه رفته کم بود ، اگه کسی دیپلم داشت ارزشش خیلی بالاتر از فوق لیسانس الان بود ، مدارس هم به شکل امروزی تازه شکل گرفته بود ، تو اون جامعه از هر 1000 تا مرد یکی هم نبود که شاید دیپلم داشته باشه ، زنها هم که دیگه جای خودشون را داشتن ، در مورد دانشگاه هم که همون 80 90 سال پیش راه افتاد و قبلش هم اعزام به فرنگ بود ، تمام پذیرفته شدگان مرد بودن ، تا چند دهه هم زنها تقریبا شانس ورود به دانشگاه را نداشتن ، یعنی سال 1304 که قانون سربازی تصویب شد و متولدین ذکور را موظف به خدمت سربازی کرد ، زن ایرانی تقریبا از هیچ امتیاز اجتماعی که در خور مردها بود بهره نداشت ، نهایت خانواده اگر روشنفکر بود دخترشون میرفت و 6 کلاس درس میخوند ، زنها حق رای نداشتن ، شغل و مقام دولتی و رفتن تو مجلس و .. که براشون از آرزوهای محال بود در مثل قصد مناقشه نیست ولی مثل اون گربه هایی میموندن که بهشون هیچ عنایتی نشده بود ، اگه اشتباها هم نزدیک مرد اومده بودن سنگی ، چوبی ، لگدی چیزی نسارشون شده بود و دیگه از 100 متری مرد هم رد نمیشدن ، خوب تو اون دوره وقتی مردها تو مجلس بودن و تعریفشون هم از زن مشخص بود قطعا نمیشد زن را به عنوان سرباز تعریف کرد ، البته کم و بیش در جاهای دیگه دنیا هم همینطور بوده و زنها جایگاهشون در کنج خانه تعریف شده بود و به این علت است که تقریبا تمام کشورها سربازی را منحصر به افراد ذکور کرده بودند ، منتها سالها گذشت ، زنها میو میو کنان جلو اومدن تو همین ایران خودمون زنها که قبل از انقلاب حق رای نداشتن ، نماینده مجلس شدن ، سهم بیشتری تو دانشگاهها پیدا کردن و گام به گام اومدن جلو مردها رو کنار زدن و اگه همین الان نگاهی به دانشگاهها کنیم تعداد دخترها شاید بیش از یک و نیم برابر پسر ها باشه ، دیگه خانمها ، خانمهای 80 سال پیش نیستن که مطیع مرد باشن و مرد عربده بزنه و خانم گناهکار و بیگناه زبان عذرخواهی در حالت شرم و ترس داشته باشه ، دیگه هر چه هست و نیست در خدمت نسوان است و البته اگه همه مردها گربه باشن و شب تا صبح “ میو کنن “ هیچ اثری در این جماعت نمیگذاره .

اگر به دنیا نگاه کنیم در جاهی دیگه هم خانمها خیلی جایگاهشون تغییر کرده و مردها امتیازات خاص خود را از دست داده اند ولی لااقل قوانین در جاهایی که فشار فقط به افراد ذکور بود برداشته شده است ، از این جمله قانون سربازی است . آخر معنا هم ندارد در یک جامعه زنها “ واویلا آزادی” سر بدهند و از طرفی مرد بیچاره برود خدمت سربازی و خانم به امور خانم آنه بپردازد .. در کشورمان که مشکل دیگه هم هست خانمها واژه “ زن سنتی متجدد “ را بر خود میگذارند که اینطور معنا میکنن که مرد وظیفه کار و خرج و .. زندگی را دارد و البته خانم هم متجدد هستند و باید از حقوق برابر با مرد برخوردار باشند .

خیلی به این موضوعات بیش از این دامن نمیزنم ، ولی آیا منصفانه است که تنها افراد ذکور موظف باشند به خدمت سربازی بروند ، در حالی که خانمها دم از برابری میزنند ؟ آیا منصفانه است مردی سربازی برود یا نرود و محرومیت تحمل کند در حالی که خانمها از همه امکانات جامعه در بهترین شرایط استفاده کنند ؟ گیریم که مردها توان جسمی بالاتری دارند و میتوانند امور نظامی را انجام دهند و خانمها نمیتوانند ، خوب خانم میتواند کار کند و درامد کسب کند و خرج کند .. بهتر و عادلانه تر نیست که سرباز برای خدمت رسانی خود حقوق دریافت کند ، و مردم هم مالیات پرداخت نمایند ؟؟ چه دلیلی دارد که فردی با داشتن 4 تا دختر و یک پسر هر 5 فرزندش از خدمت سربازی معاف باشند و از موقعیتهای اجتماعی بدون محرومیت استفاده کنند و در خانواده ای که مثلا 2 فرزند پسر هستند ، هر دو پسر بروند خدمت سربازی ،، چه دلیلی وجود دارد که بخش اعظم جامعه بار خود را مجانی به دوش بخش دیگر بیاندازد ؟ 80 سال پیش خانمها خواه ناخواه در محرومیت بودند از بسیاری از چیزها ، بی عدالتی هم نبود اگر سربازی تنها برای افراد ذکور بود ولی اکنون آیا دختران دارای محرومیتهایی هستند که مشمولین غایب دارند ؟؟ قصدم از این نوشتار این نیست که نیاز باشد خانمها به سربازی بروند ، سربازی اصولا یک شغل است ، یک کار است و اجبار افراد به هر کاری ناشایست و ناعادلانه است . ممکن است کاری برای یک نفر زیبا باشد و برای دیگری زشت ، ممکن است کاری برای شخصی ناراحت کننده و استرس زا باشد و برای دیگری نباشد ، افراد هم با هم تفاوت میکنند ، برای همین هم سربازی ممکن است برای عده ای تفریح باشد و برای عده ای محیطی ناراحتکننده . به هر حال عده ای در سربازی از طبقات محروم هستند و با افرادی از طبقات اجتماعی بالاتر برخورد میکنند و دلیلی نیست که آنها از همنشین خود ناراحت باشند ولی برعکس آن آزاردهنده است . مردم فقیری هستند که غذای سربازی چیزی از غذای خانه آنها کم ندارد و دیگرانی هستند که آن شرایط برایشان دشوار اشت . مطلب طولانی شد ، به خانمها هم شاید برخورده باشد ولی حرف کلی این است که امنیت برای همه جامعه است و همه در آن سهیم هستند و همه باید هزینه آن را بپردازند ، این همه هستند که بر اساس قانون دولت را ساخته اند و این دولت است که ضامن امنیت کشور است و میبایست هزینه آن را از محل بیت المالی که به همه تعلق دارد بپردازد . قرار نیست به اسم قانون هزینه امنیت گروهی را گروهی دیگر بپردازد ، این خلاف عدالت است . امنیت مربوط به جان و مال مردم میشود ، هر که بیشتر دارد باید هزینه اش را از داشته هایش بپردازد نه اینکه دیگرانی که ندارند هزینه امنیت آنهایی را که دارند بپردازند .

Originally published at http://sarbazanghayeb.blogfa.com.



source https://medium.com/@golstar/%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%AA-%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D9%88-%D8%AC%D9%85%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D9%86%D8%B3%D9%88%D8%A7%D9%86-7c53038eeeb1?source=rss-8c767f30b98d------2

نظرات