خدای خود متناقض ادیان ابراهیمی

اساساً متوجه نمی‌شم که چرا بسیاری از مذهبیون تلاش دارند خدا رو به عنوان موجودی معرفی کنند که نه تنها خالق جهان هست، بلکه دائماً اقدام به دخالت مستقیم در کار جهان می‌کنه، و شکستن قوانینی که خودش برای جهان وضع کرده! آیا این بیشتر از این که نشان از قدرت خدا باشه، نشان از ضعف خدا نیست؟

من یک برنامه‌نویسم و برنامه‌های کامپیوتری درست می‌کنم. وقتی یک برنامه می‌نویسم که قراره سال‌ها استفاده بشه، ممکنه کلی ویژگی داخلش نیاز باشه که من موقع طراحی اولیه به فکرم نرسیده باشه. یا کلی اشکال که من موقع طراحی اولیه فکرش رو نکردم. چون علم غیب ندارم. پس ناچارم دائماً از برنامه‌ام پشتیبانی کنم، عملکردش رو رصد کنم، براش آپدیت منتشر کنم و اشکالاتش رو رفع کنم. گاهی ناچارم مستقیماً داخل عملکرد برنامه‌ام دست ببرم و چیزهایی رو تغییر بدم. همچنین باید یک سطح دسترسی ویژه براش در نظر بگیرم، چون گاهی لازم می‌شه که قوانین برنامه‌ی خودم رو بشکنم و زیر پا بگذارم.

تمامش به این خاطره که اطلاعات من محدوده، توانایی دیدن آینده رو ندارم، و لذا برنامه‌ام پر از نقص و کاستی هست. وگرنه می‌تونستم برنامه‌ی بی‌نقصی بنویسم که دیگه نیاز به پشتیبانی نداشته باشه. برنامه‌ای که از همون ابتدا فکر همه‌جا و همه‌چیزش رو کردم و تا ابد می‌تونه بدون دخالت من به کارش ادامه بده.

حال برگردیم به مسئله‌ی جهان. این دو سناریو رو در نظر بگیرید:
۱- خدایی هست که هسته‌ی اولیه‌ی یک جهان رو به صورت کاملاً حساب‌شده کلید زده و قوانین پایه‌ای رو به صورت خیلی دقیق تنظیم کرده. از این‌جا به بعد، جهانش تدریجی و شبیه دومینو پیش می‌ره به سمتی که خودش برنامه‌ریزی کرده بوده و نیازی به دخالت نداره. مثلاً شکل‌گیری گونه‌های زیستی داخلش طی یک روند تدریجی و از طریق فرگشت اتفاق افتاده. یا حرکت سیارات و ستارگان رو از همون زمان بیگ‌بنگ و پیش از شکل‌گیری‌شون به شکلی برنامه‌‌ریزی کرده که می‌خواسته.
۲- خدایی هست که یک جهان رو خلق کرده، ولی دائماً باید داخل همون جهان دست ببره و قوانینی که خودش برای جهان وضع کرده بود رو بشکنه. مثلاً شکل‌گیری گونه‌های زیستی داخلش طی یک اتفاق ناگهانی بوده؛ به این صورت که ناگهان تصمیم گرفته شیر و ببر و شتر و ماهی و انسان که از قبل وجود نداشتند رو در یک لحظه از هیچ پدید بیاره و از آسمان به زمینِ عاری از حیات بنشونه. یا مرتب باید دست ببره توی حرکت ستارگان و سیارات و اون‌ها رو بگذاره جاهایی که اصولاً طبق قوانین فیزیکی خودش نباید می‌بودند، تا مبادا فاجعه‌ای به بار بیاد که مطابق خواستش نبوده.

به نظرتون خدای کدوم یک از دو سناریوی بالا، آگاهی و قدرت بیشتری داره و می‌شه حدس زد که دانای مطلق و قادر مطلق باشه؟

https://virgool.io/@pouyan_01001010/comment/kghs3thzxoosqvb

Originally published at https://www.balatarin.com on October 14, 2024.



source https://medium.com/@golstar/%D8%AE%D8%AF%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF-%D9%85%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B6-%D8%A7%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%87%DB%8C%D9%85%DB%8C-12a92649b76e?source=rss-8c767f30b98d------2

نظرات